Waarde huisstijl
Waarde huisstijl

De waarde van een goede huisstijl

Twintig jaar geleden had je voor het ontwikkelen van een huisstijl behoorlijk technische vaardigheden nodig. Tegenwoordig is dat een stuk laagdrempeliger: in plaats van het opereren van een drukpers of het maken van sjablonen met specialistische software, kom je met een paar klikken in Photoshop al een heel eind. Is de grafisch ontwerper daarmee overbodig geworden?

Mogelijkheden

Een grapje natuurlijk: iedereen voelt op zijn sloffen aan dat het zo simpel nog niet is om een goede huisstijl neer te zetten. De digitale sprong vooruit heeft het technische aspect vereenvoudigd – maar het inzicht in design en kleur en uitstraling beslist niet. De oneindige mogelijkheden hebben het zelfs lastiger gemaakt op sommige vlakken. Immers, als alles kán, wat is dan de juiste keuze? Een professionele huisstijlontwerper is daarmee nog even relevant als voorheen.

DNA in de huisstijl

Wat iedere ondernemer of organisatie ook zal aanvoelen is de waarde van een sterke huisstijl. Eentje die het DNA van het bedrijf in zich heeft, weerspiegeld in het logo, de vormgeving, de kleurstijlen… Of iemand het nu op Instagram of LinkedIn tegenkomt: het laat direct zien waar je voor staat. Formeel of juist ongedwongen? Lokaal of wereldwijd? De juiste huisstijl schept een verwachting, die je daarna in kunt lossen door de beste kant van je organisatie te laten zien.

Het juiste logo

Het nieuwe beeldmerk van maritieme verzekeraar NNPC is een goed voorbeeld van hoe een logo alles kan vertellen: een wereldbol met een kompas eromheen. De slogan van NNPC luidt ‘Wereldwijd. Altijd dichtbij.’ en dat wordt hier vernuftig weergegeven. Met een kompas vind je altijd weer de weg, waar je ook bent. De beeldtaal past bovendien bij de zeevaartwereld waar het bedrijf in opereert. Bijkomend voordeel: dit compacte cirkelvormige logo werkt goed op sociale media, waar gebruikersavatars vaak in een rondje worden geplaatst. Briefpapier is allang niet meer het uitgangspunt!

Nieuw jasje nodig

Begint je huisstijl dus aan te voelen als een versleten jas?
Loop er niet te lang mee door. Laat ons er als grafische professionals eens naar kijken!

Vorig bericht
Coronaregelingen
Volgend bericht
De vele gezichten van contentmarketing
Menu