content meten is weten
content meten is weten

Meten is weten op sociale media

Van nul naar honderdduizend enthousiaste volgers in een halfjaar: hoe krijg je dat voor elkaar? De tijd dat je vrijblijvend op sociale media kon posten om succes te behalen is voorbij. Slimme ondernemers zorgen er voor dat ze hun publicaties centraal beheren én meten.

Bovenstaand voorbeeld is niet fictief: wij bereikten dit resultaat enkele jaren geleden voor Cocoa From Ghana. Een aardige overwinning, want het lag niet erg voor de hand dat de Afrikaans-Nederlandse cacaohandel zoveel bekijks zou trekken. Het dashboard van Coosto speelde een belangrijke rol in onze strategie. Dit stukje gereedschap stelt ons namelijk in staat om onze sociale media scherp te regisseren.

Controle over je merk op de sociale media

Met Coosto (of vergelijkbare software) kun je alle posts op je sociale-mediakanalen tegelijkertijd beheren. Handig, zeker. Maar de echte waarde is dat wij het gebruiken om inzicht te krijgen in welke berichten beter presteren dan anderen, en analyseren wat de trends en associaties zijn rond je merk. Dán kun je content strategisch gaan inzetten. Het dashboard waarop dat gebeurt, bestaat uit drie tabbladen: ‘publish’, ‘engage’ en ‘listen’. Van het inplannen en publiceren van een bericht, via de interactie met lezers, naar de analyse van de statistieken.

Of je dit alles via pc of mobile device aanstuurt, maakt tegenwoordig niets meer uit. Je kunt er intensief de regie mee voeren, maar een even legitieme optie is om je publicaties juist vooruit te plannen, zodat je er gedurende het jaar zo min mogelijk tijd en energie aan kwijt bent. Zo schrijven wij voor klanten soms een jaar aan dagelijkse ‘evergreen’ tweets vooruit. Sociale media slapen immers nooit, maar voor onze klanten is een goede nachtrust natuurlijk wél belangrijk.

Vuurwerk werkt

Coosto past daarmee naadloos bij onze manier van werken: meten, kennis delen met de klant en samen de strategie bepalen. Die onafhankelijkheid (ook van de sociale media die we gebruiken) is troef. We bepalen samen welke kanalen we inzetten en op welke manier, met de data in de ene hand en onze creativiteit in de andere.
Deze samenwerking creëert energie en enthousiasme, of zoals we het zelf zeggen, een vuur dat zich verspreid.
Zit je er wel warmpjes bij? Mocht dat niet het geval zijn, dan kijken wij graag hoe we je met behulp van Coosto en de rest van onze gereedschapskist de juiste stappen kunnen helpen maken.

Vorig bericht
Vuurwerk werkt
Volgend bericht
6 tips om beter met je klanten te communiceren