SEO optimalisatie verrekijker op gele achtergrond
SEO optimalisatie verrekijker op gele achtergrond

SEO op z’n Vuurwerks

Goede vindbaarheid op Google en andere zoekmachines, SEO is en blijft de heilige graal van online marketing. De eerste link op de pagina krijgt tenslotte de meeste clicks. Een hoge ‘ranking’ krijgen lijkt echter steeds lastiger te worden. Scherpe concurrentie, de komst van AI, continue aanpassingen van de regels… Valt daar nog tegenop te SEO’en?

Onderzoek je doelgroep en zoekwoorden

De vraag is eigenlijk hoe je toch nog succesvol boven de ruis uitkomt en die felbegeerde topposities in (met name) Google krijgt? En dat het liefst, of eigenlijk als uitgangspunt, zonder er heel veel budget tegenaan te moeten gooien? Bij Vuurwerk hebben we hier veel ervaring mee, en die delen we graag met je in dit artikel.

Wat allereerst van belang is, is om goed na te denken over je doelgroep. Die bepaalt uiteindelijk wat de beste keuze is. Misschien kom je erachter dat je helemaal niet hoeft te concurreren op de duurste en hoogste posities in de zoekmachine. Bijvoorbeeld omdat je publiek zoekt op minder veelvoorkomende zoektermen. Of omdat je een dienst of product aanbiedt waar mensen iets dieper voor willen graven om te vergelijken. Dat bepaalt of je op zogenaamde ‘containerbegrippen’ moet adverteren (algemene, dus kostbare zoekopdrachten) of dat het verstandiger is je op een specifieke niche te richten. Om dit te weten te komen, heb je vooraf een goed zoekwoordenonderzoek nodig, gevolgd door doorlopend meten en verbeteren. Dat is de optimale manier om zoveel mogelijk goede leads te krijgen.

BEKIJK OOK
🔍 Meten is weten op sociale media 📈

De tijd dat je vrijblijvend op sociale media kon posten om succes te behalen is voorbij. Ga je social media content centraal beheren én meten.

De juiste methode voor SEO

Zodra je weet wat de beste aanpak is voor jouw doelgroep, kun je doelgericht SEO in gaan zetten. ‘Search Engine Optimization’ is een reeks technieken en instellingen waarmee je je website of content aantrekkelijk maakt voor Google. Hoe beter je SEO, des te sneller de zoekmachines je vinden en hoger ze je zullen plaatsen. Was dit vroeger nog een kwestie van bepaalde steekwoorden herhalen, tegenwoordig is het SEO-klaar maken van je content een stuk ingewikkelder. Wij zien het als schaken op meerdere borden. Welke zetten kun je het beste maken?

  • Zoekwoorden: Analyseer op welke zoekopdrachten je momenteel gevonden wordt en op welke nog niet. Door hier onderzoek naar te doen, vind je de ideale zoekwoorden.
  • De juiste tekst: Als SEO niet meer om steekwoorden draait, waar kijkt Google dan wél naar in een tekst? Momenteel is de zoekmachine geïnteresseerd of je inhoudelijk iets te bieden hebt. Door in je tekst een heldere vraag te stellen en beantwoorden, maak je je content aantrekkelijker. Daarnaast blijft het natuurlijk zaak om de perfecte boodschap voor je klanten te schrijven.
  • Snelheid van domein- en hostingserver: Je infrastructuur telt. Als je site er te lang over doet om te reageren of laden, zegt Google ‘nee, dank je’. Zorg dus voor een snelle server die liefst in de buurt staat. Ook een factor is of je een server deelt met anderen (shared hosting) of een hele server voor jezelf hebt. Dit is allemaal van invloed op hoe snel je website wordt geladen.
  • Zoekmachinevriendelijke pagina’s: De structuur van je websitepagina’s is ook van invloed. Deel de tekst op in alinea’s van overzichtelijke lengte, met heldere koppen en subkoppen, zorg voor beeldmateriaal en een goede verhouding tussen tekst, HTML- en java-code.
  • Mobile first: Google geeft voorrang aan websites die zijn geoptimaliseerd voor smartphones. Ook de schakeling tussen laptopscherm en mobiel moet soepel verlopen. Worden alle beelden snel geladen, is de omgeving goed beveiligd?
  • Link building: Waar Google ook naar kijkt is de relevantie van een tekst of pagina. Zodra er online, liefst vanuit andere sites, meer wordt gelinkt naar jouw content, stijgt deze in hun ranking. Link building is een methode waarbij je het internet ‘inzaait’ met artikelen die naar jou verwijzen.
  • Branding op de juiste doelgroep: Het maakt niet uit wat jijzelf mooi en begrijpelijk vindt, het gaat om de smaak en het jargon van je klanten. Wat spreekt hen aan? Google is slim genoeg dat het op basis van de toon, de woorden, de elementen op je website doorheeft voor wie het is bedoeld. Daarvoor moet je natuurlijk allereerst goed weten hoe je eigen branding in elkaar steekt.

Op al deze vlakken bieden wij uitstekende resultaten voor onze klanten. Nu denk je bij het lezen van bovenstaande punten misschien: ‘Is het niet ook belangrijk dat mijn content en website er goed uitzien?’ Visuele aantrekkelijkheid is voor Google (en dus SEO-technisch) niet zo belangrijk. Voor je doelgroep, daarentegen, ligt het er maar net aan wat hén aanspreekt. Schoonheid is relatief; het gaat om de impact die je ermee hebt.
Belangrijker om in het achterhoofd te houden is dat je website professioneel en doordacht wordt vormgegeven. Dat is niet alleen belangrijk voor de SEO, het schept ook vertrouwen bij de klant. Uiteraard kan Vuurwerk zorgen voor de perfecte branding voor je organisatie.

🚀 Vraag onze gratis SEO Quickscan aan!
Check hoe goed jouw website presteert en start met verbeteren. Met de praktische tips uit onze WebMotivator SEO scan helpen we je op weg.

Tien keer meer verkoop

Door alle bovenstaande technieken en elementen tegelijkertijd in te zetten, zie je al snel de samenhang. Dan ontstaat er een marketingcampagne op sociale media of websitecontent die wérkt.
Een mooi voorbeeld: wij verzorgden recentelijk een reclamecampagne op Facebook die enorm veel traffic opleverde voor de website van onze klant  – maar de daadwerkelijke verkopen vielen behoorlijk tegen. Wat ging er mis? Door te experimenteren met verschillen in verzendkosten met A/B-testen (waarbij je twee varianten van een mail of tekst inzet, zodat je kunt vergelijken wat de respons is), ontdekten we precies waar de hobbel zat. Door de verzendkosten uiteindelijk helemaal weg te laten, wat een relatief kleine kostenpost was, gíng de verkoop toch door het dak! Dit laat goed zien hoe krachtig het is als je een campagne vanuit alle invalshoeken bekijkt, kritisch analyseert en doorlopend blijft testen.

Is je SEO al optimaal geregeld?

De wereld en regels van SEO blijven veranderen. Daarom is het belangrijk dat je ook je aanpak doorlopend aanscherpt. De juiste start is altijd om te beginnen met het aanbrengen van goede meetindicatoren. Maar je kunt ook meteen kiezen voor een abonnement bij Vuurwerk, waarbij wij direct voor enkele ‘quick wins’ zorgen en daarna stap voor stap je online marketing professionaliseren. Wil je eerst checken hoe je ervoor staat? Dan raden we onze Webmotivator Quickscan aan, waarbij we je website analyseren en concrete verbeterpunten voor je SEO geven.

Vorig bericht
Een sterke huisstijl is als een visuele magneet
Volgend bericht
15 tips om beter met klanten te communiceren