Begeleidend beeld bij de blog van Vuurwerk over website analytics
Begeleidend beeld bij de blog van Vuurwerk over website analytics

Meten is weten met website analytics

Veel van wat er op je website gebeurt, speelt zich buiten je blik af. Waar komen de bezoekers vandaan, wie zijn ze, waar klikken ze eigenlijk op? Dit is belangrijke kennis: hoe meer je over je publiek weet, des te beter kun je op hun voorkeuren en wensen inspelen. Dat is waar Google Analytics om de hoek komt kijken!

Stel, je stuurt een nieuwsbrief uit of start een campagne op Facebook. Iemand leest het, klikt erop en komt terecht op je website. Daar kijkt deze persoon vervolgens een beetje rond en, geïntrigeerd door een call to action of aanbieding, duikt verder in de site om meer te lezen of zelfs een bestelling te plaatsen. Als je van dat hele proces enkel de bestelling aan het eind ziet, dan weet je eigenlijk nog niet hoe die sale tot stand is gekomen. Door analytics (letterlijk: ‘analyse’, een service van Google) toe te passen, kun je al deze stappen van de bezoeker echter nagaan. Welk platform kwamen ze vandaan? Hoelang bleven ze op de homepage?

Google Analytics weergave
Screenshot van een analytics-omgeving (geanonimiseerd)]

Het sleutelmoment

In het bovenstaande voorbeeld ging alles in een keer goed, maar het interessante aan analytics is dat je het kunt inzetten om te zien hoe het beter zou kunnen als het níét meteen lukt. Wat als de bezoeker na twee seconden je website wegklikt (het zogenaamde bouncepercentage)? Of wel verder kijkt, maar uiteindelijk niets besteld, download of informatie opvraagt? Dat is juist het moment om aan de slag te gaan en verder te sleutelen. Misschien is de advertentie aan de verkeerde groep gericht, of struikelen potentiële klanten over iets simpels als de verzendkosten. Deze oorzaken opsporen én effectief aanpakken is een vak apart, maar daar kunnen wij bij Vuurwerk je natuurlijk uitstekend bij helpen.

Social media en contentmarketing trends in 2024 📈

AI wordt standaard op social media: AI, zoals ChatGPT, wordt essentieel voor marketeers. Het maakt contentcreatie eenvoudiger en sneller, waardoor de kwaliteit van content verbetert. AI kan ook dienen als inspiratiebron voor marketingstrategieën.

Social media als zoekmachine: Social media platformen worden steeds meer gebruikt als zoekmachines. Het is cruciaal om vindbaar te zijn op deze platforms en content aan te passen aan het zoekgedrag van de doelgroep.

Authenticiteit en edutainment: Door de korte aandachtsspanne van mensen is het belangrijk om op te vallen. Edutainment, waarbij educatie en plezier samenkomen, wordt essentieel. Authenticiteit blijft ook van belang, vooral in de wereld van korte, snackable content.

Short-Form video is de nieuwe standaard: Korte video’s zijn populairder dan ooit, met platformen als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts die de trend omarmen. Merken moeten Short-Form video’s in hun contentstrategie opnemen om de aandacht vast te houden.

(Bron: Coosto)

De analytics gereedschapskist

Om een indruk te geven van het technisch vernuft van analytics, zie bovenstaande afbeelding. Een selectie van de meetinstrumenten die je tot je beschikking hebt:

  • Weten waar de gebruiker vandaan komt (sociale media, zoekopdracht, banner…)
  • Gehaalde doelen (kliks, bestellingen, acties…)
  • Tijdlijn van resultaten en engagement
  • Samenwerking met UTM-codes in campagnes op sociale media, die allerlei gegevens kunnen tracken
  • Aantal sessies per bron of campagne
  • Welke zoekwoorden traffic op jouw site opleveren

Uiteraard gebeurt dit alles conform de privacywetgeving van Nederland: met analytics verzamel je geen persoonlijke gegevens.

Juiste online strategie

Toch willen we benadrukken dat het meten van bezoekers op zichzelf niet zo interessant is. Het gaat er veel meer om wat je er daarna mee dóét. Doen: optimaliseer doorlopend je teksten en campagnes, stel de beleving af op de doelgroep, vind de juiste tone of voice. Koppel het aan je boekingssysteem om nog meer inzicht te krijgen. Dit is voor alles een strategisch hulpmiddel waarmee je het onderste uit de online kan kunt halen. Zo krijg je uiteindelijk kwalitatieve bezoekersstromen die daadwerkelijk geëngageerd zijn aan je bedrijf.

BEKIJK OOK
SEO op z’n Vuurwerks 📈
Een hoge ‘ranking’ krijgen in Google lijkt steeds lastiger te worden. Scherpe concurrentie, de komst van AI, continue aanpassingen van de regels… Valt daar nog tegenop te SEO’en?

Zet in op analytics

Een goede bedrijfswebsite is tegelijkertijd je visitekaartje én bezoekkantoor. Natuurlijk besteed je aandacht aan de vormgeving, het aanprijzen van je diensten en de teksten – maar vergeet dus vooral de analytics niet. Daarmee open je de weg tot een hele nieuwe kant van denken over je online aanwezigheid.
Geen idee waar te beginnen? Neem gerust contact met ons op.

🚀 Vraag onze gratis SEO Quickscan aan!
Check hoe goed jouw website presteert en start met verbeteren. Met de praktische tips uit onze WebMotivator SEO scan helpen we je op weg.

Vorig bericht
Wat is goede content?
Volgend bericht
Kan ChatGPT het werk van een tekstschrijver overnemen?