Kracht van Brandguide en merkrichtlijnen
Kracht van Brandguide en merkrichtlijnen

Hoe zet je je branding op papier?

Op een gegeven moment is alles voor het bedrijf uitgekiend: een logo, de taal op de website, nieuwsbrief en sociale media, de foto’s en animaties waarmee je de klant overtuigt. Staat dit echter ook ergens op papier, of leven deze ‘merkrichtlijnen’ alleen in de hoofden van medewerkers? Om het scherp te houden en niet af te drijven van de kern, loont het de moeite een document op te stellen.

Grosso modo komen zulke richtlijnen in twee varianten: één over de beelden rond je bedrijf en één over de taal. Een document als dit legt precies uit wat de kaders zijn. Onder welke omstandigheden plaats je die ene variatie op het logo, gebruik je u of jij in blogs, en wanneer zet je dat specifieke designelement in?

Merkrichtlijnen op alle niveaus

Dat resulteert aan de ene kant in een handvest vol praktische adviezen. Afhankelijk van de vraag van de klant kan het accent op algemene toepassingen liggen, zoals het correcte gebruik van het beeldmerk of kleuren uit de huisstijl, of juist zeer specifieke details, bijvoorbeeld welke termen het beste gebruikt kunnen worden voor de SEO (Search Engine Optimization) of hoe je getallen uitschrijft. Een richtlijn is daarmee nooit universeel, wij spitsen hem toe op je bedrijf. Alleen daarmee garandeer je dat er goed gebruik van kan worden gemaakt en uiteindelijk een consistente uitstraling naar de klant toe.

‘Hoe doen wij het ook alweer?’

Maar een merkrichtlijn is méér dan alleen een lijst met afspraken over de vormgeving. Het is juist een strategisch document. Deze hangt nauw samen met waar je kracht als bedrijf ligt en helpt je te differentiëren van concurrenten op de markt. Wat zijn je kernwaarden, de beloften die je aan je klant doet, waar sta je eigenlijk voor en kun je dat op een heldere manier samenvatten? Dit zijn grote, maar belangrijke vragen, die wij helpen te inventariseren. Zo brengt het op papier zetten van je branding alles beter in focus.

Houd je branding helder

Zit je bedrijf dus in de situatie dat:

  • De merk- of beeldtaal nog in ontwikkeling zijn en aanscherping kunnen gebruiken?
  • Of juist al in gebruik zijn, maar niet consistent worden toegepast?

Roep Vuurwerk er dan bij om een richtlijn op te stellen voor het beeld, de taal of allebei!

 

Vorig bericht
6 tips om beter met je klanten te communiceren
Volgend bericht
Wat is goede content?