Vuurwerk marketingstrategie

Een effectieve marketingstrategie

Een goed marketingplan begint met het bepalen van de strategie

Om de marketingstrategie van je bedrijf te weten, moet je drie dingen helder hebben: je missie, visie en kernwaarden. Misschien staan die al ergens opgeschreven, maar mogelijk is dit nieuw terrein. In beide gevallen is het de moeite waard hier (nogmaals) in te duiken.

Hoe draagt het formuleren van een marketingstrategie bij aan het succes van je onderneming? Door de missie, visie en kernwaarden van je bedrijf vast te leggen, zorg je voor focus en houvast bij de medewerkers in je organisatie – maar ook alle producten, diensten en marketingmiddelen die je voor de buitenwereld ontwikkelt. Zonder deze elementen kun je lastiger peilen wat de juiste richting of keuze is. Laten we ze daarom één voor één behandelen.

Wat is een missie?

In een missie wordt het bestaansrecht van een organisatie beschreven vanuit jouw eigen waarden en identiteit. De vraag die onder dit verhaal ligt is ‘waar staan we voor?’

Een missie is het fundament van een organisatie en iets wat door de jaren heen vaak vanzelf groeit, veelal gekoppeld aan de oprichter van het bedrijf of organisatie. Deze persoon begon met een droom om iets wezenlijks te bereiken in de wereld. ‘Ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot goed internet’, bijvoorbeeld, of ‘de chocoladeketen slaafvrij maken’. Het kan van alles zijn. Wanneer de missie staat als een huis en duidelijk wordt gecommuniceerd, zie je dat deze op een bepaald moment door het hele bedrijf wordt omarmd en uitgedragen.

Zijn het enkel mooie woorden? Nee. Een missie is een dieper liggende motivator om je bijdrage als onderneming te leveren. Met een heldere missie kan een bedrijf in de zwaarste storm terechtkomen en nóg weet iedere medewerker dan waarvoor ze het doen. Die wetenschap helpt je op de been te blijven in moeilijke situaties.

Hulpvragen om een missie te formuleren

  1. Waar staan we voor?
  2. Welke normen en waarden hebben we?
  3. Welke overtuigingen motiveren ons?
  4. Wat is ons bestaansrecht?

Onthoud daarbij: een missie is een blijvend iets, dat niet elk jaar verandert.

Wat is een visie?

Om het onderscheid tussen missie en visie scherp te krijgen: waar je bij die eerste jezelf de vraag stelt ‘waar staan we voor?’, is de vraag nu ‘waar gáán we voor?’

Daarmee geef je de toekomstdroom van je organisatie of bedrijf concreet handen en voeten. Wat gaat jouw bijdrage aan of verandering van de maatschappij precies zijn? In tegenstelling tot de tijdloze missie wordt een visie geschreven voor een bepaalde periode. Je evalueert en stelt hem bij waar nodig. Tijden veranderen, markten veranderen; dus moet je regelmatig kijken of wat je doet nog steeds in lijn is met wat je wilt bereiken.

Hulpvragen om een visie te formuleren

  1. Wat willen we bereiken?
  2. Wat zijn onze kernwaarden?

Die tweede vraag sluit naadloos bij het volgende stuk van de marketingstrategie…

Wat zijn kernwaarden?

Is de missie je ‘waarom’ en de visie je ‘wat’, dan kun je je kernwaarden het beste omschrijven als je ‘hoe’. Dit neemt vaak de vorm aan van een lijstje van pijlers of termen die reflecteren wat voor jouw organisatie belangrijk is in de omgang met klanten.

Voor een verzekeringsbedrijf kan het bijvoorbeeld cruciaal zijn om ‘altijd bereikbaar’ te zijn, aangezien er bij een ongeval direct gehandeld moet worden. Bij een woningstichting zou ‘oplossingsgericht’ of ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’ voorop kunnen staan, of voor een bank kernwaarden als ‘transparantie’ en ‘financiële stabiliteit’. Elke onderneming legt een ander accent.

Hulpvragen om kernwaarden te formuleren

  1. Gebruik je missie en visie om te bedenken wat logische kernwaarden zouden zijn
  2. Hoe wil je de zaken precies aanpakken?

Hoe dit alles tot je strategie leidt

De missie is helder opgeschreven. Het visiedocument ligt klaar. De kernwaarden stáán. Nu moet deze toekomstdroom nog uitkomen. Om ervoor te zorgen dat je al het bovenstaande niet voor niets hebt geformuleerd, is het goed om te bedenken welke strategie je in zult zetten om het werkelijkheid te laten worden.

‘Plans are nothing, planning is everything,’ zei generaal en president Dwight D. Eisenhower. Door duidelijke acties te formuleren en een actieplan te maken is de kans groter dat de strategie ook daadwerkelijk uit zal komen. Hoe zet je deze op papier?

Een strategie bestaat uit:

  1. Concrete uitwerking van je visie: wat ga je wanneer doen en waarom? Wat ga je juist níét doen en waarom?
  2. Actieplan: welke acties ga je uitvoeren?
  3. Taakverdeling: wie gaat welke acties doen?

De eerste stap naar je marketingplan

Heb je dit alles uitgewerkt: bravo, dat was een hele klus. Het fundament van je marketingplan ligt, maar er zijn nog andere stappen die belangrijk zijn om te bewandelen.

Het kan zijn dat je nog niet helemaal tevreden bent, dat je missie en visie bijvoorbeeld nog scherpte of diepgang missen. In dat geval kan Vuurwerk te hulp schieten. Wij zijn experts op het gebied van marketingplannen formuleren en ondernemingen helpen hun kernwaarden te vinden. Neem gerust contact op om eens vrijblijvend kennis te maken!

Lees meer over:

Vuurwerk 10 stappen modern marketingplan jongen met tips duim omhoog

Modern marketingplan

Je hebt ze vast al gezien op onze voorpagina: de tien onderdelen die in een modern marketingplan niet mogen ontbreken. Wat het oplevert? Méér bezoekers op je site, méér offerteaanvragen en méér inschrijvingen op je nieuwsbrief.

| LEES VERDER

Vuurwerk branding thumbnail brandstory

Branding

Succesvolle branding laat je merk tot de verbeelding spreken. Het is de manier waarop je je merk presenteert en hoe je ervoor zorgt dat mensen het onthouden. Maar er is een verschil tussen wie je zelf denkt te zijn en hoe een ander je ziet.

| LEES VERDER

Vuurwerk storytelling man vrouw gaan interactie aan

Storytelling

Verhalen spreken mensen aan, maar ze zijn ook krachtig voor bedrijven: ze verbinden, verduidelijken en versterken je identiteit en geloofwaardigheid. Vuurwerk kan je helpen je verhaal beter te vertellen met storytelling.

| LEES VERDER