Vuurwerk headerbeeld huisstijl en grafisch vormgever

Ontwikkel je huisstijl

Met een krachtige huisstijl vergroot je je identiteit én geloofwaardigheid.

Een sterke huisstijl zorgt ervoor dat je onderneming in een oogopslag herkenbaar is bij de klant. Dat onderscheidende logo, de heldere vormgeving van je website, het gebruik van lettertypen: alles speelt een rol. Een eerste indruk kun je tenslotte maar één keer maken.

Stel, je rijdt op de snelweg en in een fractie van een seconde zie je het: de gouden bogen van McDonalds op een pilaar. Al decennialang een beeldmerk dat uitblinkt in herkenbaarheid. Of er raast een vrachtwagen voorbij in bekende kleuren: knalgeel met witte letters, dat kan niets anders zijn dan Jumbo. Het zijn voorbeelden van hoe een krachtige huisstijl functioneert – niet alleen op de A2, maar ook in de winkelstraat en online op je site en sociale media.

Waarom is een goed doordachte huisstijl belangrijk?

  • Identiteit. Je huisstijl vertelt mensen zonder woorden wie je bent, het is je visuele identiteit die je bedrijf samenvat.
  • Herkenbaarheid. Denk terug aan de snelweg: met een goede huisstijl weet iedereen in een flits wie je bent. Zelfs al zien mensen maar een deel van je reclame-uiting of vormgeving, dan nog zullen ze je herkennen.
  • Opvallen. Er is veel concurrentie op de markt en online moet je vormgeving ijzersterk zijn om door de massa heen te breken.
  • Vertrouwen. Door lange tijd vast te houden aan dezelfde logo’s, lettertypen en kleurcombinaties beginnen mensen je te zien als een betrouwbare constante.
  • Professionaliteit. Door een consistente huisstijl toe te passen, straal je uit dat je bedrijf of organisatie professioneel en samenhangend is.

Ken uzelf

Om de perfecte huisstijl te kunnen ontwikkelen, zul je haarscherp moeten weten waar je onderneming voor staat. Heb je ook je marketingstrategie al uitgewerkt, dan ben je inmiddels in het bezit van alle kennis die je nodig hebt: je missie, visie en kernwaarden. Deze bepalen voor een groot deel de richting van je huisstijl. Zo wil je als advocatenkantoor waarschijnlijk niet te schreeuwerig overkomen en als online fashion store juist hip en uitnodigend.

Een eigen huisstijl: Creëer jouw visuele identiteit 🎯
Hoe maakt een huisstijl jouw organisatie in één oogopslag herkenbaar voor je klanten? Lees meer over de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl.

De ingrediënten van je huisstijl

Uit welke elementen bestaat een huisstijl eigenlijk? Waar je waarschijnlijk het eerste aan denkt is een beeldmerk, ook wel het logo genoemd. Dit beeld-zonder-woorden kom je overal tegen waar je bedrijf of organisatie opduikt en is vaak het eerste dat klanten of bezoekers zien. Het is dus zaak je beeldmerk iconisch, duidelijk en veelzeggend te maken.

En ja, dat is een vak apart. Zo moet een logo passen bij zowel het bedrijf als de doelgroep. Het moet makkelijk te onthouden zijn en goed werken op verschillende media zoals drukwerk, digitaal, reclamebord of verpakking. In het groot en piepklein. Een ervaren grafisch ontwerper weet hoe de juiste balans te vinden tussen creativiteit en functionaliteit!

Deze grafisch ontwerper zal niet alleen het logo ontwerpen, maar ook andere visuele elementen, zoals een kleurenpalet, lettertypen, pictogrammen en illustraties. Deze elementen moeten samenwerken om een sterk merkimago te creëren dat herkenbaar is voor klanten en dat past bij de waarden en doelstellingen van het bedrijf. Is je bedrijf meer betrouwbaar blauw of opwindend oranje? Liever hoekige of ronde vormen? Zweeft tekst los of staat het in een kader? Tot slot kan de creatie van een toegesneden beeldbank nuttig zijn, als er illustraties of foto’s zijn die je telkens wilt laten terugkeren.

De waarde van een goede huisstijl 💎
Wat is een sterke huisstijl waard? Eentje die het DNA van het bedrijf weerspiegeld in het logo, de vormgeving, de kleurstijlen.

Hoe schrijf je teksten die bij je organisatie passen?

En dan hebben we nog niet eens gesproken over de tekstuele kant van de zaak. Niet alleen de lettertypen die je wilt gebruiken, maar ook het taalgebruik zelf. Spreek je de klant liever aan met u of jij? Wat we bij Vuurwerk regelmatig doen is het opzetten van een schrijfwijzer waarin de richtlijnen van de huisstijl worden vertaald naar tekstuele toepassingen. Dit document staat vaak vol voorbeelden en tips – en is daarmee een handvat voor alle werknemers.

Daarnaast hoort bij een logo ook vaak een pay-off, of slogan. Een korte zin die kernachtig het juiste gevoel opwekt: ‘op ons kun je varen’, ‘de winkel van ons allemaal’ of ‘think different’. Ook dit is een hele kunst om te verzinnen!

Vuurwerk helpt je aan een geweldige huisstijl

Wij hebben al vele ondernemingen geholpen aan de juiste vormgeving, beeldmerken en taal. Dat kan om een geheel nieuwe huisstijl gaan of het aanscherpen van een bestaande. Daarvoor zetten wij onze quick scan in, waarin we jouw huisstijl toetsen aan vragen als: is hij voldoende herkenbaar en onderscheidend? Gaat hij nog mee met de tijd? Wordt hij consistent toegepast?
Neem contact met ons op om samen een geweldige huisstijl neer te zetten.

Lees meer over:

Vuurwerk branding thumbnail brandstory

Branding

Een succesvolle branding laat je merk tot de verbeelding spreken. Het is de manier waarop je je merk presenteert en hoe je ervoor zorgt dat mensen het onthouden. Maar er is een verschil tussen wie je zelf denkt te zijn en hoe een ander je ziet. Weet wat je merk uitstraalt!

| LEES VERDER

Vuurwerk storytelling man vrouw gaan interactie aan

Storytelling

Wat is het verhaal van je organisatie, je historie, je cultuur? Door storytelling in te zetten, draag je uit waar je voor staat. Dat is zowel intern naar je medewerkers als extern naar je publiek toe een effectieve manier om engagement te creëren en je branding te versterken.

| LEES VERDER

Vuurwerk 10 stappen modern marketingplan jongen met tips duim omhoog

Modern marketingplan

Je hebt ze vast al gezien op onze voorpagina: de tien onderdelen die in een modern marketingplan niet mogen ontbreken. Wat het oplevert? Méér bezoekers op je site, méér offerteaanvragen en méér inschrijvingen op je nieuwsbrief.

| LEES VERDER