Inzetten op deze vorm van communicatie dus, maar hoe? Bij Vuurwerk zijn wij specialist in het vertellen van wervende, inspirerende verhalen voor en over onze klanten. Laten we echter eerst even kijken naar de vraag waaróm je als bedrijf storytelling in zou moeten zetten – zowel intern als naar de buitenwereld toe.
Storytelling binnen je onderneming
Vertel intern het verhaal van je organisatie, je historie, je cultuur of je waarden – aan medewerkers, stakeholders en relaties.
- Versterking van de interne cultuur: met storytelling kun je de strategische doelstellingen, missie en visie van je organisatie betekenisvol verwoorden. Verhalen hebben emotionele impact! Gebruik ze om werknemers te inspireren en motiveren. Dit versterkt de bedrijfscultuur door een gevoel van gemeenschap te creëren.
- Verbetering communicatie: leg complexe ideeën en concepten op een eenvoudige, boeiende manier uit door ze in het juiste verhaal te vangen. Dit kan de communicatie tussen medewerkers verbeteren, waardoor ze elkaar beter begrijpen en effectiever kunnen samenwerken.
- Meer betrokkenheid: door medewerkers te betrekken bij het vertellen van je verhaal, voelen ze zich meer betrokken bij de organisatie en het werk dat ze doen. Hun productiviteit stijgt en de onderlinge samenwerking verbeterd, omdat helder is hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel. Storytelling kan ook helpen bij het stimuleren van creativiteit en innovatie door het delen van voorbeelden van succesvolle projecten.
Storytelling gericht op de buitenwereld
Draag het verhaal van je organisatie ook extern uit, vertel de wereld over jezelf en creëer een trouw publiek.
- Merkidentiteit: door het juiste verhaal te vertellen, komt je merk tot leven in de verbeelding van het publiek. Het unieke karakter van je organisatie, je waarden, je missie. Hoe complex de boodschap ook is – storytelling maakt het invoelbaar. Het blijft beter hangen. Daarmee schep je niet alleen herkenbaarheid, maar je differentieert je ook van concurrenten.
- Engagement: een verhaal dat mensen raakt, leidt tot grotere betrokkenheid met je organisatie en haar doelstellingen. Het is een emotionele connectie, want mensen onthouden verhalen beter dan feiten en cijfers. En ga je viral, dan gaat het helemaal snel. Goede storytelling heeft de kracht om zichzelf te verspreiden door al die ambassadeurs die je verhaal verder delen.
- Geloofwaardigheid: met storytelling kun je als organisatie je expertise en ervaring delen op een manier die vertrouwen opwekt bij je doelgroep. Dit heeft ook te maken met authenticiteit – een goed verhaal benoemt ook de uitdagingen en het overwinnen hiervan. Verhalen die gebaseerd zijn op echte ervaringen en gebeurtenissen vergroten de geloofwaardigheid van een organisatie.