blog over huisstijl als een visuele magneet
blog over huisstijl als een visuele magneet

Een sterke huisstijl is als een visuele magneet

Sta je op het punt om voor jouw onderneming een nieuwe huisstijl te (laten) ontwikkelen? Wil je een blijvende indruk maken op je klanten en jezelf onderscheiden van de concurrentie? Wij leggen je uit waar je op moet letten.

Het belang van een krachtige huisstijl

Stel je voor: je rijdt over de snelweg en in een flits zie je twee gouden bogen op een pilaar. Je weet direct waar je mee te maken hebt, bij de volgende afslag staat een McDonald’s-restaurant. Dit is de kracht van een onvergetelijke huisstijl. Zoiets gaat verder dan alleen een logo, mocht je denken dat het daarmee al gedaan is. Nee, het omvat de hele visuele uitstraling van je merk. Hoe je website eruitziet, welke kleuren en lettertypen je gebruikt, zelfs de woorden waarmee je je nieuwsbrief of Facebookbericht opent. Het is de allereerste indruk die je maakt en zoals ze zeggen, daar krijg je maar één kans voor.

De kracht van herkenbaarheid

Het effect van een goede huisstijl is herkenbaarheid. Dit zorgt ervoor dat mensen maar een glimp of detail van je op hoeven te merken, om toch meteen te weten met wie ze te maken hebben. Die identificatie telt. Denk bijvoorbeeld ook aan het opvallend wit-en-geel van Jumbo supermarkten. Direct herkenbaar, zelfs al zie je het maar een fractie van een second. Door zulke ontwerpelementen consistent, gedurende jaren, uit te dragen, creëer je als het ware een ‘visuele magneet’ waar voorbijgangers op af kunnen komen om trouwe klanten te worden. Je stijgt bovendien boven de ruis uit, waar een concurrent met een minder goede huisstijl moeite zal hebben om aandacht te krijgen.

Een eigen huisstijl: Creëer jouw visuele identiteit 🎯
Hoe maakt een huisstijl jouw organisatie in één oogopslag herkenbaar voor je klanten? Lees meer over de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl.

Consistent de juiste huisstijl

Door vast te houden aan dezelfde logo’s, kleurenpaletten en lettertypen over een langere periode, word je een herkenbare constante in het leven van je klanten. Dit creëert een gevoel van betrouwbaarheid en stabiliteit. Bovendien straalt een consistente huisstijl professionaliteit uit, waardoor je bedrijf als samenhangend en deskundig wordt gezien. Lees hier meer over hoe wij organisaties helpen een logo en huisstijl te vinden.

Zet je huisstijl op papier!

Om zoiets effectief op te zetten, heb je een paar dingen nodig. Ten eerste, natuurlijk, een goed uitgewerkte huisstijl. Daarvoor schakel je idealiter een professioneel ontwerpbureau zoals Vuurwerk in. Daar vind je de expertise die nodig is om het onderste uit de kan te halen. Maar met alleen een ontwerp ben je er nog niet. Om deze kersverse huisstijl consistent (daar heb je het weer!) uit te dragen binnen je organisatie, zul je hem moeten vastleggen in een praktische handleiding. Hierin staat concreet hoe je het logo ergens in zet, welke kaders en kleuren je wanneer gebruikt, et cetera. Dit zorgt ervoor dat alle medewerkers op dezelfde lijn zitten en weten wat de juiste aanpak is. Erg belangrijk, anders zie je dat de huisstijl al snel gaat zwalken omdat iedereen ‘maar wat doet’.

Een grafisch ontwerper inhuren?💡
Een logo, huisstijl en bedrijfskleuren zijn onmisbaar voor elke organisatie. Waarom zou je hiervoor een professionele grafisch ontwerper inschakelen?

De eerste stap

Sta je nog aan het begin van dit proces, en weet je niet hoe verder te komen? Je huisstijl ontwikkelen begint met zelfkennis. Begrijp de kernwaarden, missie en visie van je bedrijf. Dit vormt het fundament. Of je nu een advocatenkantoor bent dat serieus en ingetogen wil overkomen of een trendy online kledingzaak die uitnodigt tot direct kopen, je huisstijl moet nauw aansluiten bij je identiteit.

Stap twee? Haal ons erbij. Samen gaan we aan de slag om je merk visueel woest aantrekkelijk te maken, met een huisstijl die klanten als een visuele magneet aantrekt. Ben je klaar om een onuitwisbare indruk achter te laten?

Vorig bericht
PR wat is het en wat kan je er mee?
Volgend bericht
SEO op z’n Vuurwerks