AI generatie beeld grafisch ontwerper kunstmatige intelligentie
AI generatie beeld grafisch ontwerper kunstmatige intelligentie

AI: de grafisch vormgever van de toekomst?

De ontwikkelingen rond AI gaan razendsnel. Deze programma’s kunnen vandaag de dag met een klein beetje sturing (op het eerste gezicht) indrukwekkende beelden genereren. Waarom heb je dan eigenlijk nog een menselijke grafisch vormgever nodig? Zou je zonder kunnen en tóch professioneel beeldmateriaal voor je organisatie kunnen genereren?

Het nut van een grafisch vormgever

Als je ons een beetje kent, voel je natuurlijk al aan dat het antwoord hierop duidelijk is: natuurlijk heb je nog een ‘echte’ grafisch vormgever nodig! De vraag lijkt zelfs een beetje op waarom je überhaupt een vormgever in zou huren, die we in dit artikel uitgebreid onder de loep hebben genomen. In de drukke online wereld van vandaag is het meer dan ooit belangrijk voor je merk of bedrijf om sterke visuele aantrekkingskracht te hebben. Grafisch ontwerpers zijn gespecialiseerd in het definiëren en scheppen van zo’n identiteit. Met dat in het achterhoofd, is het echter niet gek om je alsnog af te vragen: ‘Maar kan een getrainde AI dat dan niet net zo goed als een mens?’

Hoe AI werkt

Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst kijken naar wat een AI precies is en wat het doet. De ‘Artificial Intelligence’ of kunstmatige intelligentie waar we het over hebben, is eigenlijk zo intelligent nog niet. Het is een programma dat beschikt over gigantische hoeveelheden data: teksten en beelden en video’s en uitleg, vrijwel alles wat ook maar op het internet staat. Uit die datasets genereert het nieuwe teksten of beelden, waarbij het ‘slim’ genoeg is om wat jij als gebruiker indient te koppelen aan wat het ‘weet’ over een bepaald onderwerp. Het gevolg daarvan is een min of meer accuraat resultaat. Je kunt het eigenlijk zien als een veredelde zoekmachine, een soort Google dat het internet afschuimt en je iets nieuws presenteert, gebaseerd op wat het bij elkaar kan sprokkelen.

Het belang van originaliteit

Met dit in het achterhoofd wordt misschien al duidelijk waar het schoentje wringt. Een AI zal nooit iets volledig ‘nieuws’ kunnen creëren. Alles wat het doet, is gebaseerd op dingen die al bestaan, die al oud zijn. En als je iets van marketing afweet, begrijp je dat wat oud is, nooit zoveel aandacht en enthousiasme zal opwekken als iets nieuws. De AI is niet in staat om iets werkelijk origineels te scheppen. Een opmerkelijke sprong vooruit, iets dat ‘uit het niets komt’. Een bijzondere merknaam als Odido of Google, een logo of beeldtaal die nog nooit is gezien. Daarvoor heb je – daar komt het – een menselijke grafisch vormgever nodig.

TRENDWATCHING: Social media, marketing en grafische vormgeving 🚀
In dit blog over trendwatching duiken we dieper in de wereld van online marketing, grafisch ontwerp en social media om te ontdekken wat op dit moment de game changers zijn.

De rol van kunstmatige intelligentie

Betekent dit dat AI geen nuttig gereedschap is? Zeker niet. Vanwege de vooruitgang die deze technologie heeft geboekt, is het in de afgelopen jaren in tal van industrieën van dienst geweest. De komende tijd zal die relatie enkel verder groeien. Waar kun je in het geval van marketing en grafisch vormgeving zoal aan denken?

  • Automatisering van routinetaken: Een van de grootste voordelen van AI is de mogelijkheid om routineuze taken te automatiseren. Het genereren van lay-outs, het aanpassen van afbeeldingen aan verschillende formaten en het automatisch aanbrengen van filters en effecten… Dit bespaart vormgevers veel tijd, die ze beter kunnen steken in de creatieve en strategische kanten van hun werk.
  • Personalisatie en gegevensanalyse: AI kan gegevens van klanten analyseren, en daarna suggesties doen voor bijvoorbeeld de meest optimale ontwerpen. Dit resulteert in effectievere marketingcampagnes.
  • Sneller ontwerpen: Met behulp van AI kunnen grafisch vormgevers snel ‘itereren’: een ontwerp door meerdere rondes van aanpassingen laten gaan om te zien en testen wat het meest effectief is. Dit versnelt het creatieve proces en maakt het mogelijk om vlotter te reageren op veranderende marktomstandigheden.
  • Creativiteit aanzwengelen: AI kan ook dienen als een creatieve assistent. Het kan inspiratie bieden, suggesties doen voor kleurenpaletten en ontwerpelementen, en zo helpen bij het genereren van nieuwe ideeën.

De waarde van een goede huisstijl 💎
Wat is een sterke huisstijl waard? Eentje die het DNA van het bedrijf weerspiegeld in het logo, de vormgeving, de kleurstijlen.

Nu al onderdeel van Vuurwerk

Hoewel AI momenteel dus nog relatief in de kinderschoenen staat, gebruiken wij het bij Vuurwerk al, zoals hierboven staat beschreven, in een ondersteunende rol. Een eerste proefversie van een beeld genereren, snel meerdere beeldrichtingen bekijken…  Daarna is het steevast nog nodig om zelf aan de slag te gaan voor een eindresultaat dat echt kwalitatief goed en origineel is. Hoe de situatie er over tien jaar bijligt, is natuurlijk gissen.

Wij verwachten echter dat AI een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen in het vormgeefproces. Wil je ook gebruikmaken van de samenwerking tussen AI en menselijke expertise voor je marketing of grafisch vormgeving? Stuur ons een berichtje!


Vorig bericht
Hoe laat je social media voor jou werken?
Volgend bericht
Trendwatching: Social media, marketing en grafisch vormgeving