blogbeeld trendwatching vuurwerk 2024
blogbeeld trendwatching vuurwerk 2024

Trendwatching: Social media, marketing en grafisch vormgeving

Bij het woord ‘trendwatching’ denk je misschien aan mode of gadgets die momenteel hot zijn, maar het is evengoed van toepassing op de wereld van online marketing, grafisch vormgeving en social media. Wat zijn op dit moment dé trends waarmee je je diensten en producten op het internet onder de aandacht brengt? Wij zetten het voor je op een rij.

Wees er snel bij

Dat begint op de eerste plaats met een kleine voetnoot: er is weinig zo veranderlijk, zo grillig als trends. Wat momenteel werkt en door iedereen omarmd wordt, kan morgen weer uit zijn. Net als in de modewereld heeft dat sterk te maken met verzadiging van de markt. De voorlopers en ‘early adopters’ die een trend starten en vroeg genoeg omarmen hebben er maximaal profijt van. Dan volgt de rest in een poging een graantje mee te pikken. Voor je het weet is de nieuwigheid ervan af en is het lang niet zo effectief meer.

Anti-trends

Wat je ook ziet is dat er een reactie op een trend kan komen van mensen die zich ertegen afzetten. Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) is bijvoorbeeld behoorlijk polariserend, waardoor er een tweede trend is ontstaan van kunst en technieken die zich daar expliciet tegen keren en ‘analoog’ zijn, handgemaakt.

Wat oud is, wordt vanzelf weer nieuw

Trends kunnen bovendien cyclisch zijn, net als mode. Iets is een tijdje ‘uit’ en daarna weer ‘in’ zodra er genoeg tijd overheen is gegaan en iemand er nét een slimme, eigentijdse of ironische twist aan weet te geven. Kijk niet verder dan de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival van 2024 om te zien hoe dit werkt: Joost Klein heeft met ‘Europapa’ de happy hardcore uit de negentiger jaren weer helemaal teruggebracht.

Met dit alles in het achterhoofd… wat zijn de huidige trends op het gebied van social media, marketing en grafisch vormgeving?

LEES OOK
AI: De grafisch vormgever van de toekomst? 🎨

Met AI in de hoofdrol, zal ook de grafisch ontwerper zich opnieuw moeten uitvinden. Blijft de menselijke touch onmisbaar?

1. AI is een blijvertje

We hadden het er zojuist al over: AI is veranderd van nieuw speelgoed naar een nuttig stuk gereedschap in je marketingtoolbox. De integratie ervan gaat steeds verder. Zo biedt Coosto, de online omgeving die wij bij Vuurwerk gebruiken om onze social media-kanalen (en die van onze klanten) te beheren, inmiddels een geïntegreerde oplossing met ChatGPT aan om snel tekstuele en visuele content te genereren voor berichten. Nu bevelen wij voorlopig aan om deze content enkel te gebruiken als inspiratiebron en ze te bewerken om ze meer ‘eigen’ te maken, maar dat dit pas het begin is van toegepaste AI is zeker. De soms nog forse schoonheidsfoutjes die in de technologie zitten, zullen met elke generatie verder verdwijnen.

2. Korte video’s, TikTok-stijl

Beeldmateriaal en video zijn niet meer weg te denken van een gezonde marketingmix, maar we zien hierin wel een verschuiving naar korte, hapsnap video’s. Dit is ongetwijfeld ingegeven door het succes van social media-kanaal TikTok, maar ook YouTube, Instagram en andere websites spelen in op de trend door ‘short form’ video te ondersteunen of zelfs promoten als dominante vorm.

Wat zijn op dit moment de voornaamste kenmerken van deze video’s? Humor, infotainment en authenticiteit. Het gevoel van direct contact hebben met de videomaker, die de kijker rechtstreeks toespreekt. Hou deze video’s vooral onder de minuut! Onderzoek je doelgroep en het platform om te weten te komen welke content het meest effectief is.

BEKIJK OOK
🔍 Meten is weten op sociale media 📈

De tijd dat je vrijblijvend op sociale media kon posten om succes te behalen is voorbij. Ga je social media content centraal beheren én meten.

3. Social media zijn de nieuwe zoekmachines

Een verrassende ontwikkeling die bij nader inzien toch niet zo verrassend is: steeds meer mensen gebruiken hun social media om online te zoeken – bijvoorbeeld naar jouw merk of bedrijf. Waarom gebeurt dit? Het kan ermee te maken hebben dat Google steeds minder goed functioneert in waar het voor bedoeld is. In plaats van nuttige zoekresultaten opleveren, worden er steeds meer commerciële resultaten getoond. Gebruikers keren daarom naar Facebook of andere omgevingen, waar de perceptie is dat er betrouwbaarder of directer resultaat komt.

Dat is dus een uitgekiende kans én oproep om je vindbaarheid op social media te vergroten of verbeteren. Ben je zichtbaar genoeg? Kan iedereen je vinden? Tijd om ermee aan de slag te gaan.

4. SEO doe je samen

De tijd dat een organisatie SEO er ‘even bij’ nam, is voorbij. Daar is het veel te complex voor geworden. Goede SEO vereist uitgebreide kennis van de kanalen en mogelijkheden. Er zijn allerlei specialisaties mogelijk om content te optimaliseren: UX specialisten, videomakers en social media-managers hebben ieder weer een andere, nuttige kijk op zaken. Klinkt overweldigend? Gelukkig zijn er full-service marketingbureaus zoals Vuurwerk die alle kennis en vaardigheden kunnen combineren.

5. Atleten en sporters als influencer

Zoals je hier op Marketingfacts kunt lezen, zijn atleten en sporters sterk in opkomst als de nieuwe influencers die jouw brand of organisatie kunnen promoten. Dat is op zich niets nieuws: Michael Jordan hielp het schoenenmerk Nike sinds de 80s al aan succes. Wij sprongen hier enkele jaren geleden al op in voor cacaoproducent Cocoa From Ghana door hen eerst het officiële dameshandbalteam van Nederland te laten sponsoren, en later ook Ghanese skeleton-atleet Akwasi Frimpong op zijn tocht naar de Olympische Winterspelen van 2018. Zijn opmerkelijke verhaal – en daarmee Cocoa From Ghana – werd zelfs een nieuwsitem op CNN.

Blijf scherp

Zoals we eerder beschreven geldt bij alle trends, ook de bovenstaande, dat wat vandaag werkt morgen alweer over en uit kan zijn. Denk dus goed na welke je kunt en wilt toepassen en wacht er niet te lang mee. Tegelijkertijd is het bijna onmogelijk om goed te voorspellen wat er populair zal worden en welke trends er zullen ontstaan. Het devies is dan ook om de oren en ogen goed open te houden. Blijf scherp kijken wat werkt en wat eraan komt. En mocht dat niet lukken, dan kun je altijd proberen zelf een nieuwe trend te starten, toch?

Vorig bericht
AI: de grafisch vormgever van de toekomst?