Cocoa from Ghana headerbeeld van handen met cacaopod

Cocoa From Ghana: van nul naar honderdduizend volgers

Hoe de combinatie van sportmarketing en social media Cocoa From Ghana goud opleverde.

CocoafromGhana shirtsponsor dameshandbal op shirt Tess

Herinnert iemand zich Café de Colombia nog? Deze wielerploeg was opgezet door Colombiaanse koffietelers om tijdens de Tour de France hun product in Europa te lanceren. En hoewel de ploeg eind tachtiger jaren uit elkaar viel, was de missie glansrijk geslaagd: de koffie was een bekend merk geworden. Hun succes bleek hét voorbeeld voor Vuurwerk om Cocoa From Ghana op de kaart te zetten.

Social media posts uit de Cocoa from Ghana campagne

Hoe kun je content rondom je merk ontwikkelen die interessant genoeg is om in zicht te komen? In dit geval was het voorbeeld helder: door middel van sportmarketing en social media. Maar wat was de route waarmee wij Cocoa From Ghana, een Ghanees-Nederlandse cacao-organisatie, van nul naar meer dan honderdduizend enthousiaste volgers kregen en voor wie wij uiteindelijk zelfs de Olympische Ringen bemachtigden?

Cocoa from Ghana shirtsponsor handbal

Sponsor van het Nederlands Dames Handbalteam

Begin 2016 benaderde Henri Wientjes (1950-2021), oprichter van de Ghanese Cocoa Abrabopa boerencoöperatie, Vuurwerk om de cacaosector vooruit te helpen. De combinatie Nederland en cacao is een logische, want Amsterdam is de grootste cacaohaven van Europa. Algauw betrokken wij oud-hockeycoach Joost Bellaart met zijn sportmarketingbureau, die de gouden tip gaf dat het Nederlands Dames Handbalteam op het punt stond om door te breken. Zij bleken uitstekend te passen bij de kernwaarden van Cocoa From Ghana: teamwork, presteren en het empoweren van vrouwen! Een sponsordeal was snel getekend.

Vanaf het begin draaide het allemaal om sociale media, waar de engagement veel hoger ligt dan elders. Adverteren in de krant? Bij ieder succes kregen we gratis de voorpagina. Wij lanceerden in hoog tempo content: filmpjes waarin de dames ons een week mee lieten kijken met hun training, uitdagingen aan fans om ook fit te worden, shirts die gepersonaliseerd en verloot werden rond wedstrijden. Dit nam een vlucht en handbal werd rond die tijd, zoals voorspeld, zeer populair. Toen de Olympische Spelen zich aandienden, mochten wij als sportsponsor echter niet automatisch ook de felbegeerde ‘ringen’ gebruiken.

Iggy jums for Cocoa from Ghana at fbk games

Sprong vooruit met Ignisious Gaisah

Datzelfde voorjaar vroegen wij ons daarom af: wat kunnen we nog meer doen op het gebied van sport? De volgende stap moest Cocoa From Ghana ook buiten Nederland bekendheid opleveren. We legden contact met atleet Ignisious Gaisah, die Nederlands-Ghanese roots had en kort na de eeuwwisseling werd beschouwd als een van de beste verspringers ter wereld. Waar handbal vooral in Europa populair is, wordt atletiek internationaal gewaardeerd als ‘sport der sporten’. Voor Ignisious ontwierpen we een website rond het concept ‘Iggy Jumps’, met persoonlijke blogs die zijn verhaal vertelden.

Ghana olympisch comité in Rio

De Olympische Ringen

Onze volgende stap was om het Ghanese Olympisch comité te sponsoren. Dat stelde ons niet alleen in staat om de Olympische Ringen te mogen gebruiken in onze marketing, we kregen ook de kans om de marketing rond de Ghanese atleten te verzorgen. De professionele foto’s en virale video’s resulteerden in een golf van enthousiasme in Ghana, waardoor onze engagementcijfers óók omhoog sprongen. Vanaf dat moment was het niet ongewoon dat onze berichten op sociale media door miljoenen mensen werden bekeken en honderdduizenden likes ontvingen.

Wafa team ghana 2018

West African Football Academy

Na de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro, richtten we ons op WAFA – de West African Football Academy. Net zo jong, opkomend en energiek als Cocoa From Ghana. Voetballers van WAFA spelen in de Premier League en zitten ondergebracht bij vele buitenlandse clubs, ook buiten Afrika, dus ook daar konden we via sponsorschap onze boodschap uitdragen. Vanzelfsprekend mocht ook dit binnen het land op veel enthousiasme rekenen.

cocoa from ghana campagnebeeld akwasi winterspelen

Met Akwasi Frimpong op CNN

Voorlopig het laatste hoofdstuk in het succesverhaal speelde zich af voor en tijdens de Olympische Winterspelen van 2018. Naast dat we uiteraard het Nederlandse dameshandbalteam bleven ondersteunen, kwamen we ook in contact met de Ghanees-Nederlandse skeletonatleet Akwasi Frimpong, die al een tijdje in de VS woonde. Onze sponsoring zorgde ervoor dat hij mee kon doen op de Spelen met de juiste training en uitrusting.

Wij zetten een uitgebreid marketingpakket rond hem in, met een interactieve quiz, achtergrondfilmpjes en contacten binnen de wereldwijde media. Zo kon het gebeuren dat onze content en montages werden gedeeld op CNN, toen zij Akwasi’s opmerkelijke verhaal vertelden. Hoewel Akwasi schitterde in Pyeongchang, scoorde hij uiteindelijk geen medailles. In de aanloop naar én tijdens de Spelen wisten wij samen echter veel media-aandacht voor Cocoa From Ghana te genereren.

De impact van slimme content

Zoals je hebt kunnen lezen in dit overzicht is de sportmarketing rond Cocoa From Ghana een belangrijk project geweest voor Vuurwerk. Eentje waar we jarenlang vol op hebben ingezet en die het merk veel heeft opgebracht: naamsbekendheid, een sterk vergroot wereldwijd profiel, de associatie met sport en gezondheid… en op het hoogtepunt een kwart miljoen volgers die jarenlang konden meegenieten.