Vuurwerk headerbeeld contentstrategie ingredienten en wolk meel

Bepaal je contentstrategie

Hoe bereik je effectief je publiek? Daarvoor ontwikkel je een contentstrategie.

De naden en kieren van het internet stromen iedere dag vol posts, tweets, blogs en nieuwsbrieven. Iedereen probeert elkaar te overschreeuwen. Hoe kun je hier als bedrijf of organisatie nog in opvallen, of je zelfs onderscheiden? Hoe zorg je ervoor dat jouw content ook echt aankomt bij jouw doelgroep?

Slimme organisaties stellen hiervoor een contentstrategie op. Daarin staat alles opgeschreven wat je wilt bereiken, aan wie je boodschap gericht is en welke middelen je daarvoor inzet. Zet niet lukraak maar wat online, maar werk vanuit een methode! Om het zo concreet mogelijk te maken: wat hoort volgens ons in zo’n contentstrategie te staan?

1. Je doelstellingen

Wat wil je eigenlijk bereiken? ‘Zomaar’ wat content op Instagram knallen, zonder een helder beeld wat je ermee van plan bent, gaat je niet verder helpen. Misschien heb je als doelstelling het sterk vergroten van je naam (brand awareness), of wil je je merk door slimme acties neerzetten als een jong en hip alternatief voor de concurrent? Er zijn evenveel goede antwoorden op deze vraag te bedenken als er ondernemingen zijn. Je doelstellingen werken door in alle volgende stappen, neem dus de tijd ze te formuleren.

2. Je doelgroep

Als je niet weet wie je aanspreekt, sla je sowieso de plank mis. Neem bijvoorbeeld deze tekst: die richten wij tot ondernemers en beslissers binnen bedrijven die een professionaliseringsslag willen maken of de volgende stap willen zetten. Als je zoiets weet, dan heb je een scherper idee hoe je je teksten moet formuleren of welke beelden of acties je inzet. Een goede manier om inzicht in je doelgroep (en hun interesses) te krijgen is door zogenaamde persona’s op te stellen, fictieve klanten.

3. Je content

Pas nu, als je doelstellingen en doelgroep bekend zijn, gaan we daadwerkelijk nadenken over de content die je aan zou kunnen bieden. Het uitgangspunt is altijd dat je content waardevol, pakkend en vindbaar is. Deelbaar ook, en inspirerend voor je gewenste doelgroep. Vuurwerk gebruikt hiervoor het AIDA-model (Awareness, Interest, Desire, Action). Hiermee creëren wij samen content voor elke fase in de reis van de klant (oftewel de customer journey). De juiste content verzinnen vergt een heel creatief traject en liefst ook ervaring – er is geen kant-en-klare oplossing die voor elke situatie werkt! We delen in ons blog Wat is goede content? voorbeelden van wat naar onze mening effectieve opties zijn.

4. Je online kanalen

Heb je je content bepaalt, dan is de volgende vraag op welke kanalen je deze inzet. Je website staat vaak centraal, aangevuld met een nieuwsbrief, blog en/of sociale media. Zijn jouw klanten met name zakelijk (business-to-business), dan zijn LinkedIn en Twitter interessante opties. Wil je particuliere consumenten bereiken, dan kun je beter Facebook of Instagram inzetten. Leeftijd speelt ook een rol – dit veld is continu in beweging en verandert razendsnel.

5. De contentkalender

Het opstellen van een contentkalender is nodig om alles tactisch uit te plannen. Als je vooruitkijkt naar wat er zoal in het komende jaar gebeurt, kun je bijvoorbeeld inspelen op actualiteiten. Het juiste bericht op 5 mei of een slimme actie op Valentijnsdag kan – ondanks de hevige concurrentie op die drukke momenten – toch veel engagement opleveren. In de kalender kan worden vermeld op welke platforms het artikel moet worden gedeeld en wie verantwoordelijk is voor het maken van de content. Zo schep je het noodzakelijke overzicht.

6. Beheer en publicatie

Even heel concreet: hoe plaats en beheer je de content? Liefst niet door in elk individueel kanaal in te loggen, dat vergt te veel tijd en is rommelig. Gebruik liever het Content Management Systeem (CMS) van je website. Wij vullen dat voor sociale media daarnaast graag aan met managementtool Coosto. Daarmee plannen en plaatsen we eenvoudig je content online. Zo kun je doelmatig de interactie met klanten op alle online kanalen aangaan.

7. Meten en verbeteren

De laatste stap is meten en verbeteren. Worden je doelen gerealiseerd? Wie vindt je content eigenlijk interessant en deelt het vaak? Met de rapportages uit Google Analytics en Coosto kunnen wij doorlopend je online kanalen meten. We brengen een maandelijkse rapportage uit en evalueren deze samen. Deze metingen leveren waardevolle informatie op waarmee de contentstrategie doorlopend kan worden verbeterd.

Heb je zin gekregen om samen met ons een (nieuwe) contentstrategie op te stellen?
Neem contact met ons op.

Lees meer over:

Vuurwerk storytelling man vrouw gaan interactie aan

Storytelling

Wat is het verhaal van je organisatie, je historie, je cultuur? Door storytelling in te zetten, draag je uit waar je voor staat. Dat is zowel intern naar je medewerkers als extern naar je publiek toe een effectieve manier om engagement te creëren en je branding te versterken.

| LEES VERDER

header afbeelding man in spotlight Vuurwerk content abonnement

Contentabonnement

Heb je eenmaal de bovenstaande punten op orde? Dan is het zaak om je klanten, fans en doelgroep blijvend eraan te herinneren dat je bestaat. Dit vergt behoorlijk veel tijd en energie, waardoor het slim kan zijn de ontwikkeling en distributie van je content uit te besteden.

| LEES VERDER

Vuurwerk professioneel leadgeneratie bureau medewerker op roltrap met cursor

Leads genereren

Nu start het proces van finetunen. Online gereedschappen zoals Google Analytics en Google Ads stellen je in staat om de bezoekersstromen op je website in te zien en analyseren. Zo kun je exact weten welke campagnes succesvol zijn en wat de verbeterpunten zijn.

| LEES VERDER