blog beeldvorming op social media met vingers die wijzen naar schuldige
blog beeldvorming op social media met vingers die wijzen naar schuldige

De juiste beeldvorming: een social media-bureau inhuren?

Afgelopen nieuwjaarsdag ging het even mis voor burgemeester Marcouch van Arnhem. Wat een sympathieke oproep om vuurwerkafval op te ruimen had moeten zijn, slingerde terug in zijn gezicht toen de erbij geplaatste foto niet bleek te kloppen.

Groene bomen in januari

‘Zo sta je ’s nachts met duizend Arnhemmers samen langs de Rijn af te tellen en alle vuurwerkvreugde te delen en zo sta je ’s morgens op straat met een afvalgrijper over je schouder voor vuilnis dat je zelf daar niet hebt neergelegd.’ Aldus schreef hij op social media. Rommel opruimen in zijn stad doet hij vaker, dus tot zover niks aan de hand. Alleen staan er groene bomen op de foto, achter Marcouch met een hesje en afvalgrijper. Geen recent kiekje dus en zeker niet genomen op nieuwjaarsdag. Dat viel slecht bij sommige volgers, die zijn boodschap in twijfel trokken en hem uitmaakten voor leugenaar. Sympathieke actie om zeep geholpen.

De verkeerde beeldvorming

Een pijnlijk voorval. Wij begrijpen maar al te goed hoe zoiets achter de schermen kan gebeuren: er is misschien geen mooie foto voorhanden voor bij het bericht, dus jij of een medewerker zoekt vlug iets representatiefs in een archief of beeldbank. Geen probleem, toch? Helaas. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Of je nu een burgervader bent of een organisatie of merk, beeldvorming telt. Alles kan gebruikt worden om je geloofwaardigheid aan te vallen.

Geen voordeel van de twijfel op social media

Op het voordeel van de twijfel kun je online niet rekenen. Mensen lezen nauwelijks meer verder en een kop met zo’n foto geeft ze in een gepolariseerde samenleving enkel bevestiging van wat ze al dachten. Daarom zorg je er liever voor dat er geen speld tussen je boodschap is te krijgen. Dit lukt alleen door er bovenop te zitten. Er had bijvoorbeeld beter een communicatiemedewerker mee kunnen gaan om goed beeldmateriaal rond de burgemeester te verkrijgen. Het is tenslotte zijn naam, zijn merk, dat op het spel staat.

Vuurwerk is als social media-bureau gespecialiseerd in beeldvorming en (persoonlijke) branding. Door met ons samen te werken, zorgen wij dat je niet de mist ingaat.

Hoe pakken wij dit aan?

  • Het juiste idee uitvoeren. De actie van Marcouch is goed en past bovendien bij zijn imago. De uitwerking kon sterker. Een idee op zichzelf is slechts het begin van het werk, juist de uitwerking ervan is essentieel. Iets tot in de puntjes uitvoeren bepaalt of een actie gezien wordt als geloofwaardig, als authentiek, of juist door de mand valt. De juiste tekst, beelden en vormgeving, op het optimale moment gepubliceerd om de meeste betrokkenheid en volgers te bereiken.
  • Focus aanbrengen. Wat moet je wel en niet doen om je doelen als merk of online persoonlijkheid te behalen? De verleiding bestaat om overal op in te springen en met de laatste hypes mee te gaan. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Wij helpen je focus aan te brengen in je berichten op social media. Zorgvuldige keuzes maken het verschil. Soms is het verstandiger ergens níét aan mee te doen.
  • Structuur aanbrengen. Je merk opbouwen is een kwestie van de lange adem. Het duurt soms een tijdje om resultaten te boeken. Dan is het belangrijk om een goede structuur te hebben. Heb je bijvoorbeeld een vast ritme waarin je op Facebook of Instagram een bericht zet? Vaste dagen? Wekelijkse thema’s waar je je content rond kunt inrichten?  Onze ervaring met structureren geeft je de voorsprong.
  • Gereedschappen om je het leven makkelijker te maken. Waar de meeste gebruikers op social media prima af kunnen met berichten schrijven en browsen op de site zelf, pakken wij het professioneel aan. Door de juiste online tools te gebruiken, krijg je overzicht op al je kanalen, kun je eenvoudig dingen publiceren en ook, misschien wel het allerbelangrijkste, meten hoe je publiek op je reageert en wat succesvol is. Zo kun je evalueren wat werkt en je werkwijze aanpassen om betere resultaten te behalen.

BEKIJK OOK
👌’De perfecte boodschap voor je klanten’
Hoe schrijf je die perfecte boodschap voor je klanten? Meer daarover in dit artikel, met tips  over het gebruik van de juiste toon en stijl.

Ga het gesprek met ons aan

Met een bureau van specialisten zoals Vuurwerk aan je zijde bespaar je tijd, weet je zeker dat de uitwerking klopt en voorkom je potentieel pijnlijke situaties zoals de burgemeester overkwam. Benieuwd wat Vuurwerk voor je zou kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op.

Vorig bericht
15 tips om beter met klanten te communiceren
Volgend bericht
Hoe laat je social media voor jou werken?