Headerbeeld Vuurwerk 10 stappen modern marketingplan jongen met tips thumbs up.

10 onderdelen van een modern marketingplan

Je hebt ze vast al gezien op onze voorpagina: de tien onderdelen die in een modern marketingplan niet mogen ontbreken. Wat het oplevert? Méér bezoekers op je site, méér offerteaanvragen en méér inschrijvingen op je nieuwsbrief. Alles wat je nodig hebt om je business op te schalen – en wij bij Vuurwerk helpen je daar graag mee verder.

In deze serie artikelen gaan wij dieper in op elk van de tien onderdelen of stappen van een modern marketingplan. Volg de links dus en vergroot je kennis over het opzetten van een meesterlijk marketingplan.
Tikje overweldigend allemaal? Laat ons als branding-, storytelling- en marketingbureau je bijstaan met raad en daad.

1. Marketingstrategie

Alles begint met het formuleren van de strategie. Deze bestaat onder andere uit je missie, visie en de kernwaarden van je bedrijf. Door deze vast te leggen, zorg je voor focus rond het marketen van alle producten, diensten en marketingmiddelen die je hebt of gaat ontwikkelen. Lees verder over de strategie.

2. Branding en huisstijl

Dit leidt vaak allereerst tot het ontwikkelen van de huisstijl van je bedrijf. Een huisstijl moet perfect reflecteren wat je identiteit is, wat op zijn beurt weer vertrouwen schept bij de klant en onderstreept dat je een professionele onderneming bent. Wij stellen daarvoor ook een ‘branding guideline’ op, die helder de regels communiceert. Lees verder over de huisstijl.

3. Storytelling

Wat is het verhaal van je organisatie, je historie, je cultuur? Door storytelling in te zetten, draag je uit waar je voor staat. Dat is zowel intern naar je medewerkers als extern naar je publiek toe een effectieve manier om engagement te creëren en je branding te versterken. Lees verder over storytelling.

4. Website

De website van je bedrijf is verreweg je belangrijkste visitekaartje: hier komt iedereen langs die over je heeft gehoord en iets van je wil weten. Hoe je echter de juiste doelgroep naar je site trekt én hun aandacht vasthoudt, is een andere zaak. Bij het ontwikkelen ervan komt heel wat kijken. Lees verder over websites.

5. Contentstrategie

Content is het dagelijkse brood van je communicatie naar klanten en volgers. Maar hoe zorg je ervoor dat je opvalt binnen de ruis en drukte op het internet? Met de juiste, inspirerende content en campagnes (gericht op jouw doelgroep!) trek je de aandacht – zeker als die gebracht wordt vanuit een gerichte strategie. Lees verder over de contentstrategie.

6. Contentabonnement

Heb je eenmaal de bovenstaande punten op orde? Dan is het zaak om je klanten, fans en doelgroep blijvend eraan te herinneren dat je bestaat. Dit vergt behoorlijk veel tijd en energie, waardoor het slim kan zijn de ontwikkeling en distributie van je content uit te besteden. Neem bijvoorbeeld een contentabonnement bij ons, waarmee wij je website en kanalen relevant maken en houden door doorlopend nieuws, blogs, tips en klantervaringen te plaatsen. Zo groeit je naamsbekendheid. Lees verder over een contentabonnement.

7. Online Leadgeneratie

Nu start het proces van finetunen. Online gereedschappen zoals Google Analytics en Google Ads stellen je in staat om de bezoekersstromen op je website in te zien en analyseren. Zo kun je exact weten welke campagnes succesvol zijn en wat de verbeterpunten zijn. In het snel bewegende wereldje van online marketing is het zaak om dit continu bij te houden. Lees verder over leadgeneratie.

8. PR-plan

Met je campagne het nieuws halen: een onmogelijke klus? Niet als je een gedegen PR-plan laat ontwikkelen. Deze beschrijft de PR-strategie van je bedrijf en stelt je in staat consequent met je doelgroep te communiceren. Een onderdeel hiervan is ‘link building’, artikelen op andere sites waarmee je een fijnmazige aanwezigheid op het internet bouwt. Lees verder over het PR-plan.

9. Marketingmiddelen

Dan is het zaak een uitgekiende marketingmix te kiezen, waarmee je het meeste uit je marketingbudget haalt. Zo verkoop je je producten nog beter en blijf je de bekendheid van je merk vergroten. Van radio tot direct mail, en van Google Ads tot YouTube: wij zetten daarvoor alle opties in. Lees verder over de marketingmiddelen.

10. Beeldbank

Als je alle stappen hiervoor hebt doorlopen, heb je waarschijnlijk een computer vol huisstijlelementen, foto’s, illustraties en video’s voor je bedrijf. Dat wordt snel onoverzichtelijk. Leg daarom een beeldbank aan om alles goed te kunnen managen en orde in de chaos te scheppen. Lees verder over onze beeldbank oplossingen.

Lees meer over:

Vuurwerk marketing strategie pijl in de roos

Marketingstrategie

Het begint met het formuleren van een strategie op basis van de missie, visie en kernwaarden van je organisatie. Door deze vast te leggen, zorg je voor focus rond het marketen van alle producten, diensten en marketingmiddelen die je gaat ontwikkelen.

| LEES VERDER

Vuurwerk branding thumbnail brandstory

Branding

Een succesvolle branding laat je merk tot de verbeelding spreken. Het is de manier waarop je je merk presenteert en hoe je ervoor zorgt dat mensen het onthouden. Maar er is een verschil tussen wie je zelf denkt te zijn en hoe een ander je ziet. Weet wat je merk uitstraalt!

| LEES VERDER

Vuurwerk storytelling man vrouw gaan interactie aan

Storytelling

Wat is het verhaal van je organisatie, je historie, je cultuur? Door storytelling in te zetten, draag je uit waar je voor staat. Dat is zowel intern naar je medewerkers als extern naar je publiek toe een effectieve manier om engagement te creëren en je branding te versterken.

| LEES VERDER