De meest effectieve manier om als organisatie op te vallen is door aan contentmarketing te doen. Dat roept echter een logische vervolgvraag op: wat ís goede content eigenlijk?
Het lijkt simpel, maar dat is het vaak niet. Om die vraag te beantwoorden, en daarmee te bepalen wat de juiste content is om in te zetten, moet je eerst weten waar je bedrijf voor staat, wie je eigenlijk bent en waar je naartoe wilt. Dat zijn vragen waar je even voor moet gaan zitten, existentiële vragen zelfs, die zich niet zomaar laten beantwoorden. Misschien zijn ze in jouw organisatie al helder geformuleerd, bijvoorbeeld in een kernwaardendocument, misschien sta je nog aan het begin van het proces. Zorg eerst dat dit op orde is, voordat je over content na begint te denken.
De contentstrategie
Gewapend met deze kennis kun je aan de slag. Bij Vuurwerk doen wij dit doorgaans in twee fases. Eerst bekijken we de inhoud vanuit de strategie. Daarbij gaat het dus om de kernwaarden van je bedrijf en wat je wilt bereiken. Wil je aandacht genereren voor dat ene product dat volgende maand wordt gelanceerd? Heb je een ambitie om over een jaar honderdduizend volgers te hebben op sociale media? Dit bepaalt voor een groot deel welke content je het beste in kunt zetten.
BEKIJK OOK
👌’De perfecte boodschap voor je klanten’
Hoe schrijf je die perfecte boodschap voor je klanten? Meer daarover in dit artikel, met tips over het gebruik van de juiste toon en stijl.
Ook niet onbelangrijk is de vraag hoeveel budget je wilt besteden. Content is doorgaans niet goedkoop, maar met slimme tactieken en de juiste inzet hoeft het niet de hoofdprijs te kosten. Zoek bijvoorbeeld verbinding met grote evenementen of gebeurtenissen om je bereik te vergroten (sponsoring is hiervoor een effectieve strategie). Of probeer een hype te creëren op sociale media, waarna je volgers de content uit zichzelf verspreiden. Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Dit vereist een stevig netwerk en inzicht in de nieuwste technologische innovaties – en vooral overzicht houden van alles wat er speelt. Dit lukt het beste via een contentkalender, waarbij het loont om hiervoor een expert in te schakelen.
De uitvoering
Is vanuit de strategie besloten welke content je inzet (videodagboeken, een interactieve quiz, dagelijkse tekstuele updates, spotlights op je producten, verhalen van enthousiaste klanten…), dan is het zaak deze te produceren. Bij Vuurwerk zetten wij hier onze flexibele schil van specialisten voor in. Die gaan vanuit hun eigen expertise aan de slag om te schrijven, ontwerpen, programmeren, filmen, interviewen; wat er ook maar nodig is. Wij zorgen zo altijd voor een hoogwaardig eindresultaat, waarbij wij samen met jou de juiste uitwerking bepalen.
Hoe gebruik je storytelling in je onderneming? 🗣️
Breng het verhaal van je organisatie zowel intern als extern over.
Ontdek hier meer over de kracht van storytelling.
Het proces is de sleutel
Je zult gemerkt hebben dat wij tot nu toe vooral schrijven over het proces van hoe je content bedenkt en maakt – en dat is precies de boodschap. Er is geen eenduidig antwoord op de vraag wat ‘goede content’ precies is, dat verschilt elke keer weer en er bestaan geen shortcuts voor. In het proces analyseer je continu wat je publiceert, onderzoek je wat mensen activeert en wat traffic naar je site oplevert. Meten en verbeteren, en dat blijven volhouden. Juist door deze stappen te doorlopen, kom je erachter wat werkt voor jouw organisatie of campagne.
En vanaf dat moment is de content altíjd goed.