De ingrediënten van je huisstijl
Uit welke elementen bestaat een huisstijl eigenlijk? Waar je waarschijnlijk het eerste aan denkt is een beeldmerk, ook wel het logo genoemd. Dit beeld-zonder-woorden kom je overal tegen waar je bedrijf of organisatie opduikt en is vaak het eerste dat klanten of bezoekers zien. Het is dus zaak je beeldmerk iconisch, duidelijk en veelzeggend te maken.
En ja, dat is een vak apart. Zo moet een logo passen bij zowel het bedrijf als de doelgroep. Het moet makkelijk te onthouden zijn en goed werken op verschillende media zoals drukwerk, digitaal, reclamebord of verpakking. In het groot en piepklein. Een ervaren grafisch ontwerper weet hoe de juiste balans te vinden tussen creativiteit en functionaliteit!
Deze grafisch ontwerper zal niet alleen het logo ontwerpen, maar ook andere visuele elementen, zoals een kleurenpalet, lettertypen, pictogrammen en illustraties. Deze elementen moeten samenwerken om een sterk merkimago te creëren dat herkenbaar is voor klanten en dat past bij de waarden en doelstellingen van het bedrijf. Is je bedrijf meer betrouwbaar blauw of opwindend oranje? Liever hoekige of ronde vormen? Zweeft tekst los of staat het in een kader? Tot slot kan de creatie van een toegesneden beeldbank nuttig zijn, als er illustraties of foto’s zijn die je telkens wilt laten terugkeren.