Je bedrijf of organisatie heeft altijd iets te verkopen – of dat nu een product, dienst of boodschap is. Een modern, online publiek voelt met de enorme hoeveelheid informatie die op ze afkomt inmiddels feilloos aan wanneer ze een pusherige reclameboodschap voorgeschoteld krijgen. En die is dan ook zó weggeklikt. Hoe spreek je dan toch je doelgroep aan?
Het korte antwoord is: door contentmarketing in te zetten. Dat verschilt van de meer traditionele marketing omdat het zich vooral richt op het bieden van waardevolle en boeiende inhoud aan jouw doelgroep, in plaats van simpelweg te proberen ze meteen iets te verkopen. Niet opdringen, maar verleiden!
Pardon, ‘content’?
Filmregisseur Martin Scorsese beklaagde zich een tijd geleden dat zijn geliefde medium steeds vaker content produceerde in plaats van wat hij zag als ‘echte films’. De film als marketingvehikel, bedoeld om online zo snel mogelijk opgeknipt en gedeeld te worden door enthousiaste fans. Waar dat in de filmwereld wellicht een kwalijke zaak is, toont dit fenomeen goed aan waarom content zo waardevol is vanuit een marketingoogpunt. Wij willen júíst dat mensen onze berichten en video’s delen, liken en bespreken!
Social media en contentmarketing trends in 2024 📈
AI wordt standaard op social media: AI, zoals ChatGPT, wordt essentieel voor marketeers. Het maakt contentcreatie eenvoudiger en sneller, waardoor de kwaliteit van content verbetert. AI kan ook dienen als inspiratiebron voor marketingstrategieën.
Social media als zoekmachine: Social media platformen worden steeds meer gebruikt als zoekmachines. Het is cruciaal om vindbaar te zijn op deze platforms en content aan te passen aan het zoekgedrag van de doelgroep.
Authenticiteit en edutainment: Door de korte aandachtsspanne van mensen is het belangrijk om op te vallen. Edutainment, waarbij educatie en plezier samenkomen, wordt essentieel. Authenticiteit blijft ook van belang, vooral in de wereld van korte, snackable content.
Short-Form video is de nieuwe standaard: Korte video’s zijn populairder dan ooit, met platformen als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts die de trend omarmen. Merken moeten Short-Form video’s in hun contentstrategie opnemen om de aandacht vast te houden.
(Bron: Coosto)
Voorbeelden van geslaagde contentmarketing
Content (Engels voor ‘inhoud’) is een op zich wat nietszeggend woord dat vrij alomvattend is: je kunt er álles zo ongeveer onder scharen. Elke online foto of fysieke nieuwsbrief die je stuurt, kun je zien als content. Toch bedoelen wij, wanneer we het hebben over een contentstrategie, er iets veel specifiekers en krachtigers mee. Laat ons het verduidelijken met enkele voorbeelden van wat wij voor onze klanten hebben gepresteerd.
Zo gingen wij aan de slag om cacaobedrijf Cocoa From Ghana bekendheid te geven. Door in te zetten op sportmarketing (sponsoring van o.a. het Nederlandse dameshandbalteam en het sponsoren van het Ghana Olympic Committee gingen wij in één jaar tijd van nul naar honderdduizend volgers online. En in het 2e jaar zelfs naar tweehonderdduizend abonnees. Dat deden we met quizzen, fitness-challenges voor een jong publiek en mee. Een ander mooi voorbeeld is het werk dat wij verrichten voor scheepsverzekeraar EOC, waarvoor we het contentplatform ‘Varende Vrienden’ opzetten. Op deze losstaande website worden wekelijkse blogs gepost met o.a. handige onderhouds- en preventietips en leuke vaarroutes. Dat gaf het merk nieuw elan onder de doelgroep: meer interactie, betrokkenheid en een flinke groei van de merkbekendheid. Dit resulteerde vrijwel meteen in heel veel nieuwe verzekerden.
📢 Inbound Marketing: Laat de klanten naar jou komen
Zet je de autoradio uit als er luidruchtige reclames klinken?
Inbound marketing is de omgekeerde aanpak: stop met pushen en begin met verleiden!
Wat contentmarketing zoal oplevert
- Vertrouwen bij het publiek – door nuttige en informatieve inhoud te delen die aansluit bij de behoefte van je doelgroep, bouw je vertrouwen op. Wanneer mensen je merk zien als een autoriteit op een bepaald gebied, zijn ze eerder geneigd om jouw producten of diensten af te nemen.
- Direct contact met klanten – contentmarketing speelt zich voornamelijk af op sociale media, waar je direct in contact kunt komen met klanten. Zo bouw je een hechtere, langdurige relatie op en daarmee klantloyaliteit (en herhaalde aankopen!).
- Goedkoper dan traditionele marketing – contentmarketing maakt gebruik van sociale media, e-mailmarketing en andere digitale kanalen. Dit kost over het algemeen veel minder dan advertenties op televisie, radio of in tijdschriften.
- Websiteverkeer – door content te maken gericht op zoekmachineoptimalisatie (SEO), kun je meer verkeer naar je website krijgen en je online aanwezigheid versterken.
Inzetten op content dus, maar hoe?
Het bedenken en succesvol uitvoeren van een knap staaltje contentmarketing is natuurlijk de grote opgave. Dit vereist zowel creativiteit, analytisch vermogen en inzicht in de markt. Misschien heb je dat zelf in huis, misschien kunnen wij je daarmee helpen met een contentabonnement! Een extern marketingbureau als Vuurwerk inschakelen is een slim idee: wij beschikken over de juiste expertise, hebben een frisse kijk op je bedrijf, analyseren de resultaten grondig en denken op strategisch niveau met je mee.
Want, juist, je snapt waarschijnlijk dat dit artikel óók contentmarketing is. Wij deelden hier nuttige informatie in de hoop dat je aan ons zult denken wanneer je meer uit je website of sociale media wilt halen.
Wil je dus ook aan contentmarketing gaan doen en kun je wel wat hulp gebruiken?
Stuur ons gerust een berichtje, dan nemen wij direct contact met je op.