PR, oftewel ‘public relations’, is een even bekend als belangrijk onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie. Maar wat is het eigenlijk? In dit artikel duiken we dieper in op de ontstaansgeschiedenis, hoe PR verschilt van marketing (in z’n algemeen) en hoe het is veranderd met de opkomst van sociale media.
Van propaganda tot professionele communicatie
Hoewel PR in allerlei vormen al sinds het begin van onze samenleving bestaat, kreeg het als professionele discipline pas vorm in de 20e eeuw. Het begon wellicht wat dubieus als propaganda in oorlogstijd: tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werd PR ingezet om de publieke opinie te beïnvloeden. Daarna werd deze prille bedrijfstak geprofessionaliseerd, met de oprichting van toegespitste PR-bureaus, en ingezet als een vast onderdeel van bedrijfsstrategieën.
Het verschil tussen PR en marketing
Het is misschien niet meteen duidelijk wat nu het onderscheid is tussen ‘public relations’ en algemene marketing. Het één lijkt simpelweg onderdeel van het ander, toch? Het belangrijkste verschil zit hem in de doelstellingen. PR richt zich op het opbouwen van relaties met klanten en/of het publiek, terwijl marketing zich vooral richt op het verkopen van producten of diensten. Ook de manier waarop het naar buiten komt is niet hetzelfde. Voor je marketing gebruik je vaak betaalde advertenties of contentmarketing, waar PR probeert redactionele aandacht van ‘de media’ te krijgen. Dat betekent ook dat je hierbij afhankelijk bent van de redactionele keuzes die journalisten maken: die heb je nu eenmaal niet in de hand.
De impact van sociale media op PR
Je kunt op je klompen aanvoelen dat het PR-vak ingrijpend is veranderd met de opkomst van sociale media – die tenslotte de traditionele media zoals kranten en tijdschriften aan de kant hebben gezet en waar hele andere regels gelden. Organisaties kunnen zelf direct in contact komen met hun doelgroep. Informatie verspreidt zich bovendien razendsnel, ‘viral’ gaan is de hoogste prijs geworden. Dat maakt het er niet rustiger of overzichtelijker op. Niet alleen zorgt dit voor een hogere waardering van vaardigheden als snel kunnen schakelen en jeugdig elan hebben, ook worden bedrijven gedwongen tot meer transparantie en authenticiteit.
BEKIJK OOK
👌’De perfecte boodschap voor je klanten’
Hoe schrijf je die perfecte boodschap voor je klanten? Meer daarover in dit artikel, met tips over het gebruik van de juiste toon en stijl.
Waar haal je het perfecte PR-plan vandaan?
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om deze taken binnen je organisatie zelf uit te voeren, maar waarschijnlijk is het effectiever om een gespecialiseerd PR-bureau zoals Vuurwerk in te schakelen. Wij hebben alle kennis in huis en jarenlange ervaring met PR op sociale media. Effectieve campagnes? Alle trends in de gaten? Bespaar kostbare tijd en maak gebruik van onze expertise op het gebied van strategische planning: neem hier contact met ons op voor het perfecte PR-plan voor jouw organisatie.