Hoe draagt het formuleren van een marketingstrategie bij aan het succes van je onderneming? Door de missie, visie en kernwaarden van je bedrijf vast te leggen, zorg je voor focus en houvast bij de medewerkers in je organisatie – maar ook alle producten, diensten en marketingmiddelen die je voor de buitenwereld ontwikkelt. Zonder deze elementen kun je lastiger peilen wat de juiste richting of keuze is. Laten we ze daarom één voor één behandelen.
Wat is een missie?
In een missie wordt het bestaansrecht van een organisatie beschreven vanuit jouw eigen waarden en identiteit. De vraag die onder dit verhaal ligt is ‘waar staan we voor?’
Een missie is het fundament van een organisatie en iets wat door de jaren heen vaak vanzelf groeit, veelal gekoppeld aan de oprichter van het bedrijf of organisatie. Deze persoon begon met een droom om iets wezenlijks te bereiken in de wereld. ‘Ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot goed internet’, bijvoorbeeld, of ‘de chocoladeketen slaafvrij maken’. Het kan van alles zijn. Wanneer de missie staat als een huis en duidelijk wordt gecommuniceerd, zie je dat deze op een bepaald moment door het hele bedrijf wordt omarmd en uitgedragen.
Zijn het enkel mooie woorden? Nee. Een missie is een dieper liggende motivator om je bijdrage als onderneming te leveren. Met een heldere missie kan een bedrijf in de zwaarste storm terechtkomen en nóg weet iedere medewerker dan waarvoor ze het doen. Die wetenschap helpt je op de been te blijven in moeilijke situaties.
Hulpvragen om een missie te formuleren
- Waar staan we voor?
- Welke normen en waarden hebben we?
- Welke overtuigingen motiveren ons?
- Wat is ons bestaansrecht?
Onthoud daarbij: een missie is een blijvend iets, dat niet elk jaar verandert.