beter met je klanten communiceren
beter met je klanten communiceren

6 tips om beter met je klanten te communiceren

Mensen lezen niet meer’, wordt vaak gezegd. Nederland ontleest inderdaad in rap tempo en verschuift naar een cultuur die sterker op beeld is gericht. Daardoor kun je beter niet meer aankomen met lappen tekst als je iets te verkopen hebt. Toch blijft taal een onmisbaar onderdeel van de marketingmix – alleen iets meer afgeslankt dan voorheen.

Afgeslankt, maar zeker niet minder doeltreffend, informatierijk of wervend. Juist hier kun je je als bedrijf onderscheiden: hoe zet je de perfecte boodschap in een paar zinnen neer? Het schrijven an sich blijft net zo goed een kunst als voorheen. Om je aan het denken te zetten, zijn hier enkele tips.

Zes tips om betere teksten te schrijven

  • De kans is groot dat je op een gegeven moment meerdere teksten op je website hebt staan. Koppel die vooral aan elkaar. Maak er een ‘mindmap’ van die de teksten linkt rondom thema’s die voor jou en de klant relevant zijn. Dit doe je door in elke tekst verder te linken naar een andere. Zo’n thema kan duurzaamheid zijn, klantgerichtheid, innovatie… Waar wil je mee worden geassocieerd?
  • Houd de toon van je teksten licht en luchtig. Positiviteit wordt eerder beloond dan negativiteit, zowel op sociale media als op je website. Dit is vooral een sfeer die je wilt uitstralen. Daarbij gaat het niet zozeer om uitbundige vrolijkheid, maar dat je de tekst to-the-point, waardevol en niet te zwaar maakt.
  • Afhankelijk van de toon die je wilt gebruiken (optimistisch, hoopvol, waarschuwend, meelevend?) moet je de juiste woorden en taalgebruik vinden. Zo gebruik je bij een positief stuk beter geen dubbele ontkenningen (‘dat is niet onverstandig’) en uitroeptekens alleen bij de meest uitbundige zinnen!
  • Bedenk in welke klantfase de lezer zich bevindt. Is het een eerste kennismaking, zijn ze enigszins bekend met je bedrijf of staan ze bij wijze van spreken al klaar om de portemonnee te trekken? Dat bepaalt of je je product of dienst ‘hard’ aan kunt bieden, of beter nog even voorzichtig bent.
  • Je stijl van communicatie hangt af van het medium en de context. In een blog of tweet kun en mág je informeler zijn dan in een vaste tekst op je site. Wissel gerust van u naar jij, of van formele taal naar spreektaal. Hoe variabel je het precies aan wilt pakken, kun je vastleggen in een richtlijn (zie hieronder).
  • En als laatste tip: wees vooral jezelf in de communicatie. Het is misschien verleidelijk om mee te gaan met de nieuwste trends (momenteel wordt er op sociale media bijvoorbeeld met meer humor en assertiviteit gecommuniceerd dan voorheen), maar als dit niet past bij de toon van je bedrijf, doe je jezelf geweld aan. Houd liever vast aan je eigen toon. Authenticiteit telt.

Deze lijst vormt natuurlijk maar het topje van de ijsberg. Wil je meer duidelijkheid krijgen over wat de ideale taal voor jouw bedrijf is?
Wij brengen dat graag voor je in kaart.

Vorig bericht
Meten is weten op sociale media
Volgend bericht
Hoe zet je je branding op papier?