Na onze blog over inbound marketing, kent deze aanpak vast weinig geheimen meer voor je. Vandaag willen we echter stilstaan bij – wat ons betreft – de mooiste uiting ervan: blogartikelen. Waarom is dit een slimme aanpak en hoe organiseer je de beste blogs voor je onderneming? Lees het hier!
Blog je weg naar succes
Je hebt vast weleens gehoord dat bloggen belangrijk is voor je bedrijf en ook wij staan pal achter die boodschap. Maar wat maakt juist dit zo krachtig? Simpel gezegd: als je potentiële klanten wilt aantrekken door waardevolle informatie te bieden en expertise te tonen, dan is bloggen vanzelfsprekend de beste manier om dat te doen. Je kunt op weinig plekken zoveel kennis kwijt in zo’n leesbaar (en graag gelezen!) format. Ietsje langer gezegd:
Waarom is een blog zo’n ideaal marketinginstrument?
- Aantrekken van potentiële klanten. Goed geschreven artikelen (met goede SEO) vormen landingspagina’s waar mensen op zoek naar bepaalde informatie in jouw vakgebied terecht zullen komen.
- Positionering als autoriteit. Met een blog kun je jezelf positioneren als expert binnen je vakgebied. Door waardevolle en goed onderbouwde informatie te delen, bouw je geloofwaardigheid op bij je doelgroep. Zij zullen jou gaan zien als de go-to bron voor informatie en oplossingen.
- Kosten en langetermijndenken. Blogartikelen blijven vaak jarenlang relevant. Zodra je een artikel hebt gepubliceerd, blijft deze verkeer genereren zonder dat je verdere investeringen hoeft te doen.
SEO, of ‘search engine optimization’,
is een manier om teksten zo te schrijven dat zoekmachines als Google ze hoger plaatsen wanneer iemand naar bepaalde trefwoorden zoekt. Idealiter gebruik je daarbovenop analytics om alles in de gaten te houden. Wij hanteren online gereedschappen als Semrush, Coosto, Sitecheckers en Alerts om dit te organiseren. SEO en analytics zijn een vak apart, maar belangrijk om met je blog de juiste traffic naar je site te halen. Lees hier meer over Website Analytics.
Blogs schrijven: professionele copywriters of eigen medewerkers?
Als je eenmaal overtuigd bent van het nut van een blog op je bedrijfssite, dan is de volgende vraag wie je hiervoor teksten laat schrijven. De keuze hierin is grofweg tussen professionele tekstschrijvers (een marketingbureau of ZZP’ers) of je eigen medewerkers. Beide opties hebben zo hun voordelen. Professionals zijn getraind in het maken van boeiende, zoekmachinevriendelijke content. Ze kunnen snel en efficiënt werken en hebben vaak een frisse kijk op je bedrijf. Aan de andere kant kennen je medewerkers je bedrijf van binnenuit en hebben ze diepgaande kennis over hun vakgebied. Dit kan resulteren in authentieke, diepgravende content.
Tip: wil je een eigen blog, maar heb je zelf geen tijd of medewerkers om deze te vullen? Dan kun je ook een contentabonnement bij ons afnemen, waarbij wij al het schrijf- en planningswerk voor je verzorgen.
BEKIJK OOK
Hoe gebruik je Storytelling in je onderneming 🗣️
Wat is het verhaal van je organisatie, je historie, je cultuur?
Met Storytelling draag je uit waar je voor staat.
Tips om het beste uit je blogschrijver te halen
De vraag is dus vooral welke kant je op wilt. Heb je de tijd en energie om goede begeleiding te bieden of wil je ontzorgd worden? Wat in beide gevallen belangrijk is, is hoe je het beste uit de schrijvers haalt. Hier zijn daarvoor enkele tips:
- Als je met professionele schrijvers werkt, zorg dan voor een nauwe samenwerking. Geef inzicht in je bedrijfscultuur en doelgroep, zodat ze de juiste toon en stijl kunnen hanteren. Voor medewerkers, bied ze training en richtlijnen voor effectief schrijven aan.
- Zorg ervoor dat zowel schrijvers als medewerkers gedegen onderzoek doen. Dit is essentieel voor het produceren van waardevolle inhoud die de vragen en behoeften van je doelgroep beantwoordt.
- Feedback en optimalisatie. Blijf altijd leren en verbeteren. Analyseer de prestaties van je blogartikelen en gebruik feedback om je content te optimaliseren.
Persoonlijke schrijfcursus op maat
Tot slot, bij Vuurwerk helpen wij organisaties graag vooruit door onze kennis te delen. Dit doen wij bijvoorbeeld door het geven van persoonlijke schrijfcursussen, waarbij een van onze specialisten in een serie (online) sessies medewerkers vooruit helpt. En dat werkt. ‘Vorig jaar heb ik een schrijfcursus voor social media van Vuurwerk doorlopen,’ vertelt Mariska Bouwmeester van Landgoed Eysinga State. ‘Dit was meer dan alleen maar schrijven: het was ook goed kijken naar doelgroepen, ontdekken welke schrijfstijl je het beste toe kunt passen en natuurlijk ook het echte schrijven. Een erg prettige samenwerking!’
Zo helpen wij onze klanten om hun verhaal te vertellen op een manier die mensen aanspreekt en inspireert. Ook interesse in een schrijfcursus of persoonlijk advies? Laat het ons weten.