Zet jij de autoradio uit als er een schreeuwerig reclameblok langskomt? En browse je alleen nog met een plug-in die advertenties blokkeert? Je bent niet de enige. Reclamemoeheid wijst op een zwaktebod van traditionele marketing: om boven de ruis uit te komen, maken bedrijven hun uitingen alsmaar feller en hijgeriger. De consument ervaart dit – terecht – als storend. Gelukkig kan het ook anders.
Waar inbound marketing om draait
Inbound marketing, in het Nederlands te vertalen als ‘binnenkomende marketing’, is bijna precies het tegenovergestelde van bovengenoemde voorbeelden. In plaats van invasieve advertenties, spam en ongevraagde telefoontjes die het leven van de doelgroep als het ware binnen proberen te dringen, gebruikt het middelen om het publiek uit zichzelf te bewegen jouw bedrijf op te zoeken. Dat klinkt te mooi om waar te zijn – maar toch werkt het. Hier is waar inbound marketing om draait:
- Een langdurige relatie met potentiële klanten opbouwen
- Kennis delen en mensen vermaken
- Je bedrijf positioneren als een betrouwbare partner op een bepaald gebied
- Daarmee je doelgroep verleiden tot het afnemen van jouw producten en diensten
Hoe past contentmarketing in dit plaatje?
Als je het blog op onze website leest, heb je vast al gehoord van contentmarketing en kan het zijn dat je dat verdacht veel op inbound marketing vindt lijken. Dat klopt! Contentmarketing is een methodiek om content te genereren en verspreiden om een doelgroep te ‘activeren’. Denk aan interessante blogposts, informatieve video’s, nuttige gidsen en andere waardevolle inhoud die mensen graag willen lezen, bekijken of delen. Het vormt daarmee een van de gereedschappen in de kist van inbound marketing. Daarin kijk je op een hoger niveau hoe je klanten uit eigen initiatief kunt verleiden naar je website, winkel of kantoor te komen. Het één is dus onderdeel van het ander.
De voordelen van inbound marketing
Andere strategieën die je naast contentmarketing kunt gebruiken zijn zoekmachineoptimalisatie (SEO) en het maximaal inzetten van sociale media om mensen naar je website toe te trekken. Wat levert dit alles op ten opzichte van traditionele marketing? Ten eerste kostenbesparing, aangezien deze methoden vele malen goedkoper zijn om te implementeren dan een spotje op televisie. Contentmarketing is bovendien duurzamer. Het blijft langer relevant en daarmee kun je je publiek organisch laten groeien. Ten derde kun je gerichter te werk gaan. Met een reclamecampagne is het soms schieten met hagel, terwijl je content toe kunt spitsen op specifieke behoeften, interesses en problemen van je doelgroep. Zo creëer je waarde voor de klant, zonder dat het jou een kapitaal kost.
BEKIJK OOK
🔍 Meten is weten op sociale media 📈
De tijd dat je vrijblijvend op sociale media kon posten om succes te behalen is voorbij. Ga je social media content centraal beheren én meten.
Voorbeelden uit de praktijk
Nu je een idee hebt van wat inbound marketing is, laten we eens kijken naar enkele succesverhalen uit de praktijk. Hier zijn drie voorbeelden van bedrijven die de kracht van inbound marketing hebben omarmd:
- Blendtec – Dit keukenapparatuurbedrijf ging enkele jaren geleden viral met hun ‘Will it blend?’-video’s. Ze creëerden filmpjes waarin ze verschillende voorwerpen in hun blenders stopten, van iPhones tot golfballen. Deze video’s waren enorm populair en zorgden ervoor dat mensen hun blenders wilden uitproberen.
- HubSpot – Als inbound marketingbedrijf maakt HubSpot zelf natuurlijk ook gebruik van de strategie. Hun tactiek is om waardevolle content zoals e-books en gidsen aan te bieden in ruil voor contactgegevens, waardoor ze een enorm klantenbestand hebben opgebouwd.
- Airbnb – Hoewel dit bedrijf tegenwoordig in een iets minder goed daglicht staat, is het desondanks interessant om te kijken hoe Airbnb (een platform voor het delen van accommodaties) begon. Als kleine start-up zette het contentmarketing in om mensen te inspireren en laten zien hoe ze hun ruimtes konden verhuren. Dit deden ze met visueel aantrekkelijke blogposts en een aangename website.
De inbound marketing-experts uit Arnhem
Ben je nieuwsgierig wat inbound marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Dan ben je bij Vuurwerk aan het juiste adres. Wij zijn experts in het creëren van boeiende content, het optimaliseren van je online aanwezigheid en het aantrekken van de juiste doelgroep. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we jouw bedrijf kunnen laten groeien.