Beeld van een scorebord bij de blog over het meten van social media content
Beeld van een scorebord bij de blog over het meten van social media content

Meten is weten op sociale media

Van nul naar honderdduizend enthousiaste volgers in een halfjaar: hoe krijg je dat voor elkaar? De tijd dat je vrijblijvend op sociale media kon posten om succes te behalen is voorbij. Slimme ondernemers zorgen er voor dat ze hun publicaties centraal beheren én meten.

Bovenstaand voorbeeld is niet fictief: wij bereikten dit resultaat enkele jaren geleden voor Cocoa From Ghana. Een aardige overwinning, want het lag niet erg voor de hand dat de Afrikaans-Nederlandse cacaohandel zoveel bekijks zou trekken. Ons social media management en monitoringplatform speelde een belangrijke rol in onze strategie. Dit stukje gereedschap stelt ons namelijk in staat om onze sociale media scherp te regisseren.

Controle over je merk op de sociale media

Met Coosto (of vergelijkbare software) kun je alle posts op je sociale-mediakanalen tegelijkertijd beheren. Met de integratie van ChatGPT (kunstmatige intelligentie) kan je zelfs berichten voor je laten genereren. Handig, zeker. Maar de echte waarde is dat wij het gebruiken om inzicht te krijgen in welke berichten beter presteren dan anderen, en analyseren wat de trends en associaties zijn rond je merk. Dán kun je content strategisch gaan inzetten. Het dashboard waarop dat gebeurt, bestaat uit drie tabbladen: ‘publish’, ‘engage’ en ‘listen’. Van het inplannen en publiceren van een bericht, via de interactie met lezers, naar de analyse van de statistieken.

Social media en contentmarketing trends in 2024 📈

AI wordt standaard op social media: AI, zoals ChatGPT, wordt essentieel voor marketeers. Het maakt contentcreatie eenvoudiger en sneller, waardoor de kwaliteit van content verbetert. AI kan ook dienen als inspiratiebron voor marketingstrategieën.

Social media als zoekmachine: Social media platformen worden steeds meer gebruikt als zoekmachines. Het is cruciaal om vindbaar te zijn op deze platforms en content aan te passen aan het zoekgedrag van de doelgroep.

Authenticiteit en edutainment: Door de korte aandachtsspanne van mensen is het belangrijk om op te vallen. Edutainment, waarbij educatie en plezier samenkomen, wordt essentieel. Authenticiteit blijft ook van belang, vooral in de wereld van korte, snackable content.

Short-Form video is de nieuwe standaard: Korte video’s zijn populairder dan ooit, met platformen als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts die de trend omarmen. Merken moeten Short-Form video’s in hun contentstrategie opnemen om de aandacht vast te houden.

(Bron: Coosto)

Social media slaapt nooit

Of je dit alles via pc of mobile device aanstuurt, maakt tegenwoordig niets meer uit. Je kunt er intensief de regie mee voeren, maar een even legitieme optie is om je publicaties juist vooruit te plannen, zodat je er gedurende het jaar zo min mogelijk tijd en energie aan kwijt bent. Zo schrijven wij voor klanten soms een jaar aan dagelijkse ‘evergreen’ tweets vooruit. Sociale media slapen immers nooit, maar voor onze klanten is een goede nachtrust natuurlijk wél belangrijk.

Vuurwerk werkt

Coosto past daarmee naadloos bij onze manier van werken: meten, kennis delen met de klant en samen de strategie bepalen. Die onafhankelijkheid (ook van de sociale media die we gebruiken) is troef. We bepalen samen welke kanalen we inzetten en op welke manier, met de data in de ene hand en onze creativiteit in de andere. Deze samenwerking creëert energie en enthousiasme, of zoals we het zelf zeggen, een vuur dat zich verspreidt.

Zitten je socials er wel warmpjes bij?

Mocht dat nog niet het geval zijn, dan kijken wij graag hoe we je met behulp ons Coosto dashboard
en de rest van onze gereedschapskist de juiste stappen kunnen helpen maken.

Bedankt voor het lezen van ons artikel over onze unieke werkmethode!
Wil je de volgende stap zetten om ook jou social media effectiever te maken?
Neem dan vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen je doelen te bereiken.

Vorig bericht
Vuurwerk werkt, zo doen we dat!
Volgend bericht
De perfecte boodschap schrijven voor je klanten