helder communiceren bril 3D focussen
helder communiceren bril 3D focussen

Helder communiceren

De vraag naar eenvoudige, maar daardoor niet minder krachtige communicatie groeit. In onze alsmaar complexere online wereld, die bovendien wordt bevolkt door gebruikers die steeds minder goed (kunnen) lezen, is het voor organisaties van levensbelang heldere taal te gebruiken.

Samenkomende trends

Je hoeft maar even de (digitale) kranten open te slaan om te zien hoe dringend de situatie is. Meerdere trends komen samen:

  • De overgang van een tekstuele naar een visuele cultuur, waarbij beeld steeds bepalender wordt en schrijfwerk een ondersteunende rol speelt (zie ook ons artikel over het ontwikkelen van een ijzersterke huisstijl.
  • Onze samenleving wordt steeds meer on- en laaggeletterd. Wat zoveel wil zeggen dat de lees- en schrijfvaardigheid van mensen sterk achteruitgaat. Jongeren ontlezen in rap tempo: zozeer dat De Leescoalitie in 2024 een kerstcampagne opzette om lezen aan te moedigen.
  • Maar ook aan de andere kant knelt de schoen. Door de vergrijzing zijn er in ons land steeds meer ouderen wiens cognitieve vaardigheden achteruit gaan. Deze mensen hebben vaker hulp nodig om hun weg te vinden in zowel online als offline communicatie.
  • Oplichters maken graag gebruik van de verwarring. Zo werd vorig jaar 1 op de 10 Nederlanders online opgelicht. Dit voedt onzekerheid en wantrouwen.
  • Het internet zelf wordt tegelijkertijd ook onbetrouwbaarder. Door middel van geavanceerde technologie is het makkelijker dan ooit om nepnieuws te verspreiden. Gezichten kunnen in foto’s en video’s vervangen worden, stemmen nagebootst. Gekleurde berichtgeving valt sowieso in goede aarde in onze samenleving die onderhand richting Verzuiling 2.0 gaat – iedereen in zijn eigen bubbel.

Hoe gebruik je storytelling in jou onderneming? 🗣️
Breng het verhaal van je organisatie zowel intern als extern over.
Ontdek de kracht van storytelling.

Eenvoudig taalgebruik, heldere communicatie

Hoe wij als samenleving dit probleem kunnen aanpakken, daar zijn allerlei ideeën over. Zo experimenteren overheid en gemeentes al met simpeler taalgebruik in hun brieven, die soms behoorlijk technisch en ambtelijk kunnen zijn. Er zijn campagnes om burgers te wapenen tegen phishing, identiteitsfraude en andere vormen van digitale misdaad.

Voor jongeren is natuurlijk gedegen onderwijs nodig: aandacht voor taal op school, maar ook het bevorderen van leesplezier. Bibliotheken spelen hierbij een cruciale rol, maar ook de inzet op sociale media, waar sinds jaar en dag verstokte boekenfans zich verzamelen onder noemers als ‘BookTok’. Voor ouderen is het vooral van belang om hen de juiste gereedschappen en ondersteuning te bieden om digitale plekken goed te kunnen navigeren.

SEO op z’n Vuurwerks 📈
Een hoge ‘ranking’ krijgen in Google lijkt steeds lastiger te worden. Scherpe concurrentie, de komst van AI, continue aanpassingen van de regels… Valt daar nog tegenop te SEO’en?

Hoe ga je hier als onderneming mee om?

Tot zover ligt de focus vooral op overheid en samenleving. Maar hoe speel je hierop in als organisatie? Wat zijn de lessen die je kunt leren? Wij hebben drie tips voor je:

  1. Zorg voor een duidelijke boodschap. Dit is het verhaal van je bedrijf, dat je idealiter hebt opgeschreven in een brand guide. Door dit consistent uit te dragen op alle kanalen en in alle vormgeving rond je organisatie, creëer je vertrouwen en herkenning bij je doelgroep.
  2. Maak gebruik van de kracht van herhaling. Door de vluchtigheid van de online wereld moet je misschien wel tien keer iets vertellen voordat het aankomt bij de juiste persoon. Dit is een balanceeroefening: je wilt ook niet drammerig overkomen, dus hoe zorg je voor herhaling zonder overkill?
  3. Versimpel je communicatie. Schrap onnodige uitweidingen en kijk goed naar je taalgebruik. Staan er veel moeilijke woorden in? Lange zinnen? Jargon? Dat zijn de eerste en makkelijkste struikelblokken om aan te passen. Zo schep je duidelijkheid in je verhaal.

Eenvoud hoeft niet oppervlakkig te zijn

Er is (gelukkig!) een groot verschil tussen communicatie naar je klant toe en het schrijven van een roman. Het draait in marketing niet om het mooiste taalgebruik. Veel belangrijker is het om helder te zijn, vertrouwen te wekken en daarmee te verleiden. En dat alles zonder diepgang op te geven.

Worstel je hiermee? Laat ons je dan helpen. Bij Vuurwerk zijn we gespecialiseerd in glasheldere communicatie en marketing. Wij helpen je op strategisch én praktisch niveau om je branding en taalgebruik aan te scherpen, zodat je verhaal bij iedereen binnenkomt.

Vorig bericht
Effectief ondernemen op een snel verschuivend internet
Volgend bericht
Genoeg van META en X? Ruim je accounts op!