Blogposts schrijven vereist vaardigheid. Om lezers geïnteresseerd te houden, moet je goed nadenken over de structuur van je inhoud en deze leuk maken. Hier zijn 10 tips om je te helpen eindigen met een geweldige blogpost!
Waarover ga je schrijven?
Voordat je begint, denk goed na over de boodschap van je stuk. Wat wil je je lezers vertellen, of welke centrale vraag wil je beantwoorden? Wat is het doel van je artikel? Wat wil je dat je lezers doen aan het einde van de pagina? Het is ook goed om na te denken over de zoekintentie die iemand kan hebben.
Gebruik paragrafen en koppen
Iedereen gebruikt paragrafen, maar niet iedereen gebruikt ze goed. Elke paragraaf moet een eigen idee of onderwerp hebben. Goede koppen helpen je lezers ook te begrijpen waar een specifiek deel van je tekst over gaat. Gebruik subkoppen om hen te leiden en de structuur van je artikelen te verduidelijken.
Optimaliseer de lengte van je stuk
Zorg ervoor dat je blogposts minimaal 300 woorden hebben, maar houd de lengte van je artikel in balans. Google houdt van lange artikelen. Als je artikel echter te lang is, kun je gebruikers afschrikken.
Bedenk een (SEO vriendelijke) structuur voor je bericht
Om een leesbare en SEO-vriendelijke blogpost te schrijven, moet je een duidelijke structuur creëren. Dit betekent dat elke post moet hebben: een inleiding, een hoofdgedeelte en een conclusie. Schrijf in een paar zinnen op wat je wilt zeggen in alle drie de secties.
Maak verbindingen in je teksten
Verbindingswoorden helpen mensen je tekst te scannen en de relatie tussen zinnen en paragrafen te begrijpen. Voorbeelden van zijn: ‘allereerst’; ’ten tweede’; ’ten slotte’. Ze geven een duidelijk signaal aan je lezers.
Is je website al op orde?🚀
De juiste toepassing van cookies is slechts één van de elementen die je nodig hebt voor een succesvolle, commercieel aantrekkelijke website voor je organisatie. Een overzicht van alles wat erbij komt kijken, vind je hier in dit artikel.
Gebruik gerelateerde trefwoorden
Het volproppen van je artikel met je focustrefwoord maakt het minder aantrekkelijk om te lezen en kan je rankings schaden. Google herkent synoniemen en andere trefwoorden die gerelateerd zijn aan je focustrefwoord. Gebruik dus synoniemen en gerelateerde trefwoorden door je tekst.
Link naar andere bestaande content
Als je al content hebt geschreven over hetzelfde onderwerp als je huidige bericht, vergeet dan niet om naar deze berichten te linken. We noemen dit interne links. Het helpt zowel je lezers als Google om je content te beheren en relaties tussen verschillende content op je site te begrijpen.
Vraag om respons op je berichten
Laat iemand anders je bericht lezen voordat je het publiceert. Vraag hen of ze het hoofdconcept van je bericht begrijpen en nodig hen uit om typfouten en grammaticale fouten te corrigeren. Ze kunnen je helpen door een objectieve kijk te geven op de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van je tekst.
Voordat je begint: voer zoekwoordenonderzoek uit
Voordat je begint met schrijven, moet je zoekwoordenonderzoek doen. Als je de zoekresultaten wilt domineren, moet je uitzoeken welke woorden je publiek daadwerkelijk zoekt. Dit zijn de onderwerpen waar je over moet schrijven en de zoekwoorden die je in je tekst moet gebruiken.
Voeg regelmatig nieuwe content toe
Regelmatig nieuwe blogposts aan je website toevoegen ziet Google als een website die actief is. Dit is belangrijk! Maar post niet zomaar om te posten. Zorg ervoor dat alles wat je post hoogwaardige inhoud is.
Door deze tips te volgen, kun je ervoor zorgen dat je blogposts zowel SEO-vriendelijk als leesbaar zijn. Hierdoor zullen je berichten hoger ranken en meer lezers aantrekken. Succes met schrijven!
SEO op z’n Vuurwerks 📈
Een hoge ‘ranking’ krijgen in Google lijkt steeds lastiger te worden. Scherpe concurrentie, de komst van AI, continue aanpassingen van de regels… Valt daar nog tegenop te SEO’en?