Betrokkenheid – misschien wel beter bij je bekend onder de Engelse naam engagement – is van groot belang voor elke organisatie. Bijvoorbeeld de betrokkenheid die je publiek voelt met jouw bedrijf of merk. Dit speelt overal in de marketing een rol, maar in dit blogartikel zoomen we in op hoe je het kunt aanjagen op je sociale media.
Het nut van betrokkenheid
Het is nog niet zo makkelijk om engagement te meten. Stel, je hebt een verhaal op Instagram gezet en je ziet dat er honderd mensen naar hebben gekeken – zijn deze kijkers dan ook betrókken? We kunnen niet in de hoofden van ons publiek kijken, maar zullen uit moeten gaan van de digitale sporen die ze achterlaten. Daarbij geldt dat hoe meer moeite ze voor een actie hebben moeten uitvoeren, des te beter we kunnen aannemen dat ze betrokken zijn. Een like geven is zo gedaan, maar een reactie schrijven kost tijd. Ook het delen van een bericht (hoewel niet per se tijdrovend) is een teken van engagement: jouw content is kennelijk belangrijk voor je volger en de moeite waard om verspreid te worden.
Dat is wat je wilt bereiken. Een publiek dat zich verbonden voelt met jouw bedrijf, jouw missie, jouw boodschap. Maar hoe kunnen we dat oproepen bij mensen? En hoe vasthouden, versterken?
Tips om betrokkenheid te vergroten
- Wees visueel: Visuele content trekt de aandacht en genereert meer betrokkenheid dan tekst alleen. Experimenteer met verschillende vormen, zoals afbeeldingen, infographics, carrousels en video’s.
- Regelmaat: Plaats regelmatig (hoogwaardige) content. Je kunt dit proces vergemakkelijken en zelfs automatiseren door een contentkalender te maken met een planning voor het plaatsen van berichten op alle sociale media. Tip: neem een contentabonnement bij ons af, dan zorgen wij voor dagelijkse, geweldige content voor je bedrijf.
- Wedstrijden: Geef volgers de kans om prijzen te winnen. Wedstrijden creëren opwinding en stimuleren mensen om actief deel te nemen.
- Ga live: Live video’s op platforms als Facebook en Instagram bieden een persoonlijkere ervaring. Zo kun je real-time communiceren met je publiek.
- Interactie: In het verlengde daarvan, moedig interactie aan! Stel vragen, luister naar feedback, reageer op commentaar. Dat heeft effect, zeker als je dit redelijk snel en consistent kunt doen.
- Meten is weten: Analyseer jouw resultaten doorlopend, bijvoorbeeld met Google Analytics. Zo achterhaal je welke content effectief (en dus succesvol) is. Gebruik deze rapporten en statistieken om jouw strategie continu te verbeteren.
Social media en contentmarketing trends in 2024 📈
AI wordt standaard op social media: AI, zoals ChatGPT, wordt essentieel voor marketeers. Het maakt contentcreatie eenvoudiger en sneller, waardoor de kwaliteit van content verbetert. AI kan ook dienen als inspiratiebron voor marketingstrategieën.
Social media als zoekmachine: Social media platformen worden steeds meer gebruikt als zoekmachines. Het is cruciaal om vindbaar te zijn op deze platforms en content aan te passen aan het zoekgedrag van de doelgroep.
Authenticiteit en edutainment: Door de korte aandachtsspanne van mensen is het belangrijk om op te vallen. Edutainment, waarbij educatie en plezier samenkomen, wordt essentieel. Authenticiteit blijft ook van belang, vooral in de wereld van korte, snackable content.
Short-Form video is de nieuwe standaard: Korte video’s zijn populairder dan ooit, met platformen als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts die de trend omarmen. Merken moeten Short-Form video’s in hun contentstrategie opnemen om de aandacht vast te houden.
(Bron: Coosto)
Niet perfect, juist geloofwaardig
Wat we bij Vuurwerk hoog in het vaandel hebben staan is authenticiteit. Zo dicht mogelijk bij je ware ‘ik’ blijven, waarbij die ‘ik’ uiteraard staat voor de kernwaarden en vele facetten van je organisatie. Natuurlijk kun je allerlei marketingtrucs loslaten om je sociale media op te pompen (denk aan het inzetten van influencers of inhaken op memes), maar als dat niet goed bij je past, als de toon verkeerd is, verlies je geloofwaardigheid. Beter is het om jezelf zo authentiek mogelijk te presenteren. Als daar soms imperfecties in zitten, is dat niet erg – dat benadrukt juist dat er mensen achter je bedrijfslogo schuilen.
Gegarandeerd meer betrokkenheid
Door de tips in dit artikel toe te passen, vergroot je de betrokkenheid van je doelgroep op sociale media. Wil je nog een slag dieper gaan? Haal dan Vuurwerk erbij; wij zijn experts op het gebied van online marketing. Neem vrijblijvend contact met ons op.