Vuurwerk Headerbeeld PR-plan blah blah

Schrijf je PR-plan

Hoe bereik je eigenlijk je publiek? Het antwoord staat in je PR-plan.

PR, oftewel ‘public relations’, omvat alle communicatie richting je publiek. Uiteraard valt hier technisch ook je website, huisstijl en alle andere zaken van het marketingplan onder – maar we richten ons in het PR-plan vooral op berichten die je actief de wereld in stuurt om ‘nieuws te maken’.

Hoe haalt je organisatie de pers? En hoe zorg je voor een consequente boodschap naar je doelgroep? Hoe vaak ‘maak’ je nieuws en op welke manier pak je dit aan? Door de PR-strategie van je bedrijf op te schrijven in een plan, beantwoord je al deze vragen.

Het ontwikkelen van een PR-plan omvat:

  • Het formuleren van je doelstellingen, doelgroepen, gewenste media en middelen. Dit vormt het uitgangspunt voor je strategie: als je deze dingen hebt, komt de rest veel makkelijker. Mocht je eerder je marketingstrategie al hebben opgeschreven, pak deze er dan gerust bij.
  • De concrete PR-uitingen die je gaat ontwikkelen. Wil je een tweewekelijks nieuwsbrief? Dagelijkse berichten op sociale media? Seminars of trainingen voor je klanten? Borrels? Persevenementen? Sponsoring van atleten of je lokale voetbalclub? Samenwerking met goede doelen? Het is de moeite waard hier goed over te brainstormen – laat Vuurwerk je hier vooral strategisch bijstaan!
  • Wat zijn goede opties voor free publicity? Marketing kan zo duur zijn als je het zelf wilt maken. Om kosten te besparen kun je slim inhaken op bestaande evenementen of gebeurtenissen. Wij hebben voorbeelden genoeg uit onze portfolio.
  • Templates opstellen. Afhankelijk van de media-uitingen die je van plan bent te gaan maken, is het handig om van tevoren te verzinnen hoe deze eruit moeten zien. Zo houd je een uniform stramien aan voor al je persberichten, tweets, blogs, e-mails, etc. Dat komt je merkidentiteit ten goede. Refereer vooral terug aan je huisstijldocument.
  • Verwacht je veel vragen van de media? Dan kan het nuttig zijn om een Q&A-lijst samen te stellen, met daarin de meest voorkomende vragen en je gewenste antwoorden. Zo komen je medewerkers nooit met een mond vol tanden te staan en straalt je bedrijf professionaliteit uit.

BEKIJK OOK
📢 Inbound Marketing: Laat de klanten naar jou komen 

Zet je de autoradio uit als er luidruchtige reclames klinken? Inbound marketing is de omgekeerde aanpak: stop met pushen en begin met verleiden!

Haal er een expert bij

Een PR-plan lijkt eenvoudig om op te stellen, maar er is stiekem een hoop ervaring in en kennis van het medialandschap voor nodig om doordachte keuzes te maken. Laat ons je daarom helpen, wij hebben alle expertise in huis om een dijk van een plan voor je op te zetten! Neem gerust contact met ons op.

Lees meer over:

Vuurwerk 10 stappen modern marketingplan jongen met tips duim omhoog

Modern marketingplan

Je hebt ze vast al gezien op onze voorpagina: de tien onderdelen die in een modern marketingplan niet mogen ontbreken. Wat het oplevert? Méér bezoekers op je site, méér offerteaanvragen en méér inschrijvingen op je nieuwsbrief.

| LEES VERDER

wat is pr volgens vuurwerk

PR, wat kan je er mee?

PR is een even bekend als belangrijk onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie. We gaan in dit artikel in op de ontstaansgeschiedenis, hoe PR verschilt van marketing (in z’n algemeen) en hoe het is veranderd met de opkomst van sociale media.

| LEES VERDER

Vuurwerk storytelling man vrouw gaan interactie aan

Start met Storytelling

Wat is het verhaal van je organisatie, je historie, je cultuur? Door storytelling in te zetten, draag je uit waar je voor staat. Dat is zowel intern naar je medewerkers als extern naar je publiek toe een effectieve manier om engagement te creëren en je branding te versterken.

| LEES VERDER