Enkele weken geleden lanceerde frisdrankfabrikant Coca-Cola hun nieuwste kerstspotje: een volledige AI-recreatie van hun wereldberoemde ‘the holidays are coming’-reclame met de feestelijk verlichte vrachtwagens door de sneeuw. De reacties waren niet mals. Veel mensen vonden de ietwat zielloze ijsbeer en hond griezelig en er werd gevraagd waarom het miljoenenbedrijf geen budget gaf aan echte filmmakers.
De campagne was dus geen onverdeeld succes voor Coca-Cola. Op zich is de neiging om te experimenten met AI bewonderenswaardig. ‘Deze AI-gegenereerde campagne is een stap in het verkennen van nieuwe manieren om ons erfgoed te combineren met moderne technologie,’ benadrukte het bedrijf in een reactie.
Het filmpje schept daarnaast verwachtingen. Denk je eens in wat deze technologie over drie jaar zal kunnen genereren, of zelfs volgend jaar al. Het gaat als een speer vooruit. Maar je kunt je ook afvragen of Coca-Cola met deze reclame nog wel het meeste bereikt in het huidige marketinglandschap. Dit is namelijk een klassieke spot, die op tv snel wordt weggezapt en op YouTube weggefilterd. Kan het bedrijf niet beter aan inbound marketing doen, gekoppeld met hun wel degelijk goede storytelling?
Traditionele reclame verliest snel relevantie
De tijd van traditionele reclame lijkt in rap tempo voorbij aan het gaan. De meeste mensen willen geen schreeuwerige advertenties meer die hun kijk- en luisterplezier onderbreken. Wat wel werkt? Verhalen die je raken, inspireren en een blijvende indruk achterlaten – en die niet gepresenteerd worden als reclame.
Inbound marketing heet dit, een marketingstrategie die leunt op content die mensen zelf activeert en aantrekt. Blogartikelen, advertorials en berichten op sociale media zijn daar verschillende uitingsvormen van.
📢 Inbound Marketing: Laat de klanten naar jou komen
Zet je de autoradio uit als er luidruchtige reclames klinken?
Inbound marketing is de omgekeerde aanpak: stop met pushen en begin met verleiden!
Het belang van storytelling
Wat bij alle marketing van groot belang is, is goede storytelling. Het gaat om het vertellen van een meeslepend, inspirerend verhaal. Verhalen die blijven hangen en zorgen dat mensen zich betrokken voelen. Dat zit bij Coca-Cola natuurlijk wel goed: het bedrijf heeft zich succesvol weten te verbinden met kerst, ramadan en allerlei andere cultureel belangrijke momenten in de wereld.
Voor inbound marketing – waarbij je mensen op een natuurlijke manier naar je merk laat komen omdat ze waarde vinden in jouw content – geldt dubbel en dwars de kracht van verhalen. Een authentiek verhaal voelt echt, niet als een verkooptruc. Zo bouw je een relatie met de klant op.
Wat AI hieraan toevoegt
Kunstmatige intelligentie kan een rol spelen om je inbound marketing-storytelling sterker te maken. Het helpt je om je publiek beter te begrijpen, de beste content te kiezen en die op het juiste moment te delen. Lees deze lijst er maar eens op na:
Beter zicht op je publiek
AI kan data analyseren en je precies vertellen wat je publiek nodig heeft of zoekt. Een kledingmerk kan bijvoorbeeld ontdekken dat hun klanten duurzaamheid belangrijk vinden. Ze kunnen daarop inspelen door verhalen te delen over hoe hun kleding wordt gemaakt en waarom dit milieuvriendelijk is.
Content maken en verbeteren
AI-tools kunnen helpen bij het schrijven van teksten, het maken van beelden of zelfs het bedenken van ideeën. Zo kan een reisbureau klantreviews door AI laten analyseren om nieuwe reisverhalen te maken. Met wat persoonlijke details erbij krijgen ze zo inspirerende blogs.
Op een slimme manier personaliseren
AI zorgt ervoor dat je content precies bij de juiste persoon terechtkomt, aangepast aan hun interesses. Voorbeeld: een voedingsmerk dat recepten deelt die aansluiten bij de dieetwensen van specifieke klanten, zoals veganistisch of glutenvrij.
Slimme verspreiding van je content
AI weet wanneer en waar jouw content het beste werkt. Zo bereik je de juiste mensen op het juiste moment.
Interactieve verhalen
AI kan chatbots creëren die op een interessante manier verhalen vertellen of vragen beantwoorden. Een automerk zou bijvoorbeeld een chatbot kunnen laten uitleggen hoe hun elektrische auto’s werken, terwijl de gebruiker keuzes maakt die het verhaal verder brengen.
Hoe gebruik je storytelling in je onderneming? 🗣️
Breng het verhaal van je organisatie zowel intern als extern over.
Ontdek hier meer over de kracht van storytelling.
ChatGPT: inbound inspiratie voor Coca-Cola
Aangezien Coca-Cola duidelijk cutting edge wil zijn wat het gebruik van AI betreft, hoe zou een inbound marketing-strategie er met behulp van AI uit kunnen zien? Hoe zou dat precies werken? Het leek ons toepasselijk dat meteen maar te vragen aan ChatGPT zelf, die met de volgende suggestie kwam:
‘Stel je een kerstcampagne van Coca-Cola voor, eentje die mensen werkelijk zal raken. In plaats van een simpele AI-video, doen ze dit:
- Het verhaal: Coca-Cola deelt hoe mensen overal ter wereld kerst vieren met hun drankje. Dit wordt aangevuld met persoonlijke verhalen van klanten.
- AI in actie: AI ontdekt welke tradities populair zijn in verschillende landen en helpt content maken die daarbij past.
- Inbound marketing: Ze verspreiden blogs, video’s en e-mails die mensen uitnodigen om hun eigen kerstverhalen met Coca-Cola te delen.’
Geen slecht eerste idee, hoewel we bij Vuurwerk denken dat hier nog wel wat meer uit te halen valt. Geen probleem: AI is een geweldige manier om je eigen creativiteit aan te zwengelen. Het is een startpunt voor verder denkwerk.
De toekomst: mens en AI
Een sterke relatie ontwikkelen met je doelgroep is van alle tijden. Storytelling is daarbij van groot belang, vooral als het gaat om inbound marketing. AI kan in dat alles van dienst zijn, zoals we hierboven beschreven. Wat echter van groot belang blijft, wat je aanpak ook is, is om je verhalen authentiek en menselijk te laten zijn. Puur door de machine gegenereerde content zal daar niet aan kunnen voldoen, er zal altijd een creatief mens achter moeten blijven zitten die de content bewerkt en op de juiste manier inzet. Geholpen door AI, dat wel!
Meer weten over AI?
Wil je meer weten over hoe AI kan helpen bij inbound marketing en storytelling? Neem dan contact met ons op. Wij bieden speciale Vuurwerk-cursussen aan die jou en/of je medewerkers de juiste kennis en gereedschappen bieden om AI succesvol in te zetten.