Zeilbeeld beeldbank Vuurwerk

De online beeldbank

Een bedrijfscollectie foto’s en huisstijlelementen – voor op website, sociale media en drukwerk – kan snel onoverzichtelijk worden. Waar eerst nog een mapje op de computer volstaat om alles te managen, zie je ineens door de bomen het bos niet meer. Onderlinge verzekeraar EOC herkende deze groeipijn en vroeg Vuurwerk een oplossing te ontwikkelen: de beeldbank.

We zijn in gesprek met Ferdy Hoekman, Manager Marketing Communicatie en Advies bij EOC.

Ferdy, wat was de noodzaak die EOC voelde om een beeldbank te ontwikkelen?

‘Wij hebben héél veel beeldmateriaal en elke keer als wij iets wilden gebruiken, was het een drama. Het stond bij ons in twintig verschillende mappen, op allerlei plekken. Dan hadden we een artikel waar we een zeilboot bij zochten, nou, vind dan maar eens die zeilboot tussen honderden foto’s. Met de beeldbank kunnen we alles meteen vinden.’

Blij met de zoekfunctie, dus?

‘Die is ideaal. Het werkt met tags, waarbij we alle details op een foto kunnen gebruiken die we maar willen: wat voor type boot is het, staat onze vlag erop, et cetera. Je kunt ze filteren op tag, dat maakt het intuïtief om mee te zoeken. Zo houd je grote hoeveelheden beeldmateriaal behapbaar. Plus, onze medewerkers weten zeker dat het beeld commercieel gebruikt mag en kan worden. Ze hoeven daar niet meer de hele tijd achter aan te gaan.’

illustratie van een beeldbank

Is dat veel werk, die tags instellen?

‘Je moet ze per foto toevoegen, maar dat gaat makkelijk. Het is ook een proces van verfijning. Je begint misschien met de tag ‘motorboot’, en op een gegeven moment heb je daar drie pagina’s van. Daarna verfijn je op het type, de omgeving, of onze vlag erop staat… Het handige is dat je altijd tags toe kunt voegen, ook later, daarvoor hoef je niet langer de hele mappenstructuur om te gooien. Het kost even moeite, maar hoe beter je het onderhoud, des te krachtiger deze tool wordt.’

Als mensen foto’s uploaden naar de beeldbank, wordt er dan gescreend op kwaliteit?

‘Ja. Een medewerker van ons beoordeelt ze en voegt meteen tags toe. Het leuke is dat we ook daadwerkelijk veel foto’s opgestuurd krijgen door onze leden. We hoeven maar een oproep te plaatsen, bijvoorbeeld aan onze pleziervaartklanten, en je ziet onze beeldbank vol lopen met hartstikke mooi materiaal. Ik moet er niet meer aan denken dat dat vroeger allemaal losse mailtjes zouden zijn geweest.’

Hoe zit het met de persoonsgegevens en toestemming voor gebruik?

‘AVG-technisch is het allemaal keurig geregeld. De gebruiker voert zelf de gegevens in en een handtekening. Mocht hij of zij op een later punt toch de toestemming in willen trekken, dan is ook dat makkelijk gedaan. Weer een voordeel van die flexibele aanpak met tags.’

Schermen beeldbank Vuurwerk

Hoe vond je het ontwikkelingsproces?

‘Dat ging mooi eenvoudig. Van tevoren hebben we besproken wat wij ongeveer willen, daarna ging Vuurwerk aan de slag. Tussendoor werd getoetst of het nog klopte met onze verwachtingen. Hoe ziet het eruit? Is dit naar wens? Zo werd het soepel en snel ontwikkeld, zonder dat wij er als opdrachtgever veel tijd aan kwijt waren. Heel prettig.’

Lag de keuze voor een beeldbank van Vuurwerk voor de hand?

‘In het begin vroegen we ons af of we misschien toch niet beter voor een standaardoplossing konden gaan, een database die al op de markt was. Achteraf ben ik hartstikke blij dat we het door Vuurwerk hebben laten maken. Wij hebben het systeem nu in eigen beheer, dat is veilig en toekomstbestendig. En zo’n grote investering was het bovendien niet.’

Wil je tot slot nog iets kwijt?

‘Het mooiste van de beeldbank vind ik zijn eenvoud. Het is een elegante oplossing die doet wat het moet doen: zorgen dat je heel snel goed beeldmateriaal kunt vinden. Vaak is het zo dat hoe ingewikkelder je iets maakt, hoe meer opties, des te lastiger het is om dingen later weer te wijzigen. Dit is lean & mean.’