beeld van clash botsing tussen EU en USA over macht en privacy in een snel verschuivend internet landschap
beeld van clash botsing tussen EU en USA over macht en privacy in een snel verschuivend internet landschap

Effectief ondernemen op een snel verschuivend internet

Het internet was ooit bedacht als een plek waar iedereen vrij kon verbinden en informatie delen. Een open, onbegrensd landschap. In de afgelopen twintig jaar hebben Amerikaanse bedrijven als Google, Meta (Facebook en Instagram) en X (voorheen Twitter) daar iets heel anders van gemaakt: een online omgeving waarin hun platforms en algoritmes sturen hoe wij werken, wat we zien en wat er met onze gegevens gebeurt.

Een continu verschuivend landschap

Dat is een overzichtelijke situatie waar je als ondernemer van kunt profiteren: het is immers makkelijker om klanten te bereiken en er zijn volop online tools beschikbaar om je bedrijf vorm te geven. Toch zijn er ook keerzijdes. Zo rommelt het momenteel in de digitale wereld: er zijn grote migraties van gebruikers naar nieuwe platforms, overheden dreigen platforms zoals TikTok te verbieden en er is een wedloop tussen (Amerikaanse) ideologieën en (Europese) wetgeving.

Europa vs. Silicon Valley

Dat de dienstverleners in Californië niet bepaald op één lijn liggen met de EU is zonneklaar. Op X wordt onder leiding van Elon Musk veel onjuiste informatie verspreid. Ook Facebook is een bron van politieke en culturele beïnvloeding, en onlangs maakte eigenaar Mark Zuckerburg van Meta bekend dat hij de toezicht op content gaat afschalen. Bij beide geldt dat gebruikersgegevens fair game zijn. Zijn dit nog wel kanalen waar je als organisatie effectief op kunt en wilt opereren? De patstelling is vaak: ‘Als we zouden vertrekken, verliezen we veel bereik onder onze klanten/leden/volgers.’

Wat betekent privacy en online veiligheid voor jouw bedrijf?

Een heel andere factor, maar minstens zo belangrijk, zijn privacy en online veiligheid. Zowel die van je onderneming als je bezoekers en klanten. Hoe richt je je cookies in? Welke gegevens deel je met Google? Hoe zorg je ervoor dat jouw content niet geroofd wordt door gebruikers of AI-modellen? En voldoe je aan alle richtlijnen die de overheid stelt?

SEO op z’n Vuurwerks 📈
Een hoge ‘ranking’ krijgen in Google lijkt steeds lastiger te worden. Scherpe concurrentie, de komst van AI, continue aanpassingen van de regels… Valt daar nog tegenop te SEO’en?

Verstevig je online aanwezigheid als ondernemer

Met al deze onzekere factoren op het internet van dit moment, kun je als ondernemer maar beter goed nadenken over hoe je je online aanwezigheid invult. Hoe pak je dit het beste aan? Daar hebben wij de volgende stelregels voor:

Sociale media is een aanjager, geen doel
Geweldig dat je een grote aanwezigheid op Facebook, LinkedIn of Instagram hebt, maar hoelang is het kanaal nog interessant voor je? Zoals we hebben gezien, kan het plotseling wegvallen of de spelregels veranderen. Het is daarom slim om je aanwezigheid te spreiden (diversifiëren) en altijd voor ogen te houden dat deze kanalen puur een aanjager zijn voor de content op je eigen website. Zo is het nooit een ramp als je moet ‘verhuizen’, je hebt immers geïnvesteerd in je eigen site en meerdere sociale omgevingen.

Blijf op de hoogte van het algoritme
Het zijn de grote platforms als Facebook, Instagram en X die bepalen wat jouw klanten te zien krijgen. Hun algoritmes veranderen regelmatig, vaak zonder waarschuwing. Zorg dat je begrijpt hoe deze werken en hoe je jouw content hierop afstemt. Dit doe je door bijvoorbeeld regelmatig te analyseren welke berichten het goed doen en waarom.

Hou rekening met wetgeving
Europese verordeningen, zoals de welbekende AVG, worden steeds strenger. Zorg dat je strategie past binnen deze regels. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke cookie-toestemmingen op je website of een transparante privacyverklaring. Dit voorkomt niet alleen boetes, maar laat ook zien dat je serieus omgaat met de privacy van je klanten.

Bouw aan vertrouwen met klanten
Klanten worden kritischer over welke merken ze vertrouwen. Als je transparant bent over wat je deelt en hoe je omgaat met privacy (cookies en apps voor monitoring), versterk je dat vertrouwen. Denk ook aan het maken van content die waarde toevoegt, zoals eerlijke verhalen, nuttige tips, of interactieve tools waarmee klanten zelf aan de slag kunnen.

Hou controle over jouw data
Gebruik niet zomaar elke tool van grote bedrijven zoals Google of Meta. Kijk naar oplossingen waarmee jij zelf controle houdt over wat je verzamelt en deelt. Wij kunnen je hierin adviseren.

Blijf innoveren
De online wereld staat nooit stil. Durf te investeren in opkomende technologieën zoals AI (kunstmatige intelligentie) of nieuwe manieren om je klanten te bereiken, zoals podcasts of interactieve video. Niet elk van deze zal de verwachtingen waar kunnen maken, maar je weet nooit welke kant het ineens op gaat. Zo laat je zien dat jouw merk klaar is voor de toekomst.

Is je website al op orde?🚀
De juiste toepassing van cookies is slechts één van de elementen die je nodig hebt voor een succesvolle, commercieel aantrekkelijke website voor je organisatie. Een overzicht van alles wat erbij komt kijken, vind je hier in dit artikel.

Wij weten online de juiste weg

Zoals je hebt kunnen lezen, is er momenteel een hoop aan de hand op het internet. Door je strategie aan te passen aan deze veranderingen, zorg je ervoor dat je niet alleen nu online succesvol bent, maar ook in de toekomst relevant blijft. Of je nu wilt groeien, je klanten beter wilt bereiken, of gewoon meer grip wilt krijgen op je data, het begint allemaal bij een goed doordachte aanpak.

Vuurwerk kan je daarmee vooruit helpen, dus neem contact met ons op.
Samen maken we jouw merk sterker, slimmer en klaar voor morgen!

Vorig bericht
Marketing, sociale media en AI in 2025: innovaties en trends