De wereld van verpakkingen, etiketten, textiel en industriële coatings helpen om verspilling tegen te gaan en drukwerk flexibel en snel te leveren – dat is de insteek van InkConnection, het contentplatform van GSE. Als producent van doseermachines en aanverwante software bedienen zij al meer dan 45 jaar de grafische industrie. Wij praten met mede-eigenaar Maarten Hummelen en copywriter / PR consultant Adrian Tippetts over de gedachten achter InkConnection.
Contentplatform tegen verspilling
Hoe is InkConnection ontstaan?
Maarten: ‘Vijf jaar geleden ontstond het idee, maar het kreeg pas vleugels toen corona uitbrak. 2020 was een lastig jaar voor GSE, de omzet daalde en beurzen werden afgelast. Om toch in beeld te blijven bij onze klanten zijn we steviger aan digitale marketing gaan doen, waaronder interviews met medewerkers en een duik in onze geschiedenis. Het bleek ook een goed moment om InkConnection te lanceren, dat ik samen met Adrian en Herman [Krabbendam, eigenaar van Vuurwerk] vorm gaf.’
Wat is het doel?
Maarten: ‘Eén van de vier kernwaarden van ons bedrijf is “verbondenheid”. Niet alleen verbonden met onze klanten, maar ook met andere partners in onze waardeketen. Vandaar de naam InkConnection. Er bestond nog geen platform voor inktmanagement. Wij willen hiermee de basis leggen: vertellen wat doseren is en hoe je inkten uit de drukpers kunt hergebruiken. We hebben nu al meer dan tweeënhalfduizend lezers en ik hoop dat het een platform wordt waarop ook andere bedrijven gaan publiceren. Klanten, drukpersbouwers, softwareleveranciers, hún perspectief.’
Adrian: ‘Innovatie komt niet slechts van één radertje in het geheel. InkConnection – en volgens mij is dit een primeur binnen de industrie – is een hulpbron in vijf talen voor het verbeteren van alle inktgerelateerde processen. Dus wij willen daar absoluut anderen bij betrekken voor hun ervaring en expertise.’
Is een contentplatform als InkConnection dé nieuwe manier van marketing?
Adrian: ‘De business-to-business wereld is veranderd. Mensen zitten veel meer online om oplossingen te vinden. In onze nieuwe aanpak zetten we daarom sterk in op webcontent, naast traditionele media als vakbladen. Dat stelt ons ook in staat om met een meer authentieke stem te spreken. En met goede SEO en kwaliteitsinhoud hebben we iets wat een lange levensduur heeft.’
Hoe ging het ontwikkelproces met Vuurwerk?
Maarten: ‘Herman ken ik al vijftien jaar, hij is visueel heel sterk en houdt in de gaten dat wij niet doorslaan in wilde ideeën. Hij is van huis uit grafisch vormgever, maar je kunt even makkelijk met hem sparren over strategie. Elke dinsdagmiddag hebben we anderhalf uur overleg met zijn drieën. Dan zit je te brainstormen en elke keer komt er wel een idee. Dat wordt dan meteen opgepikt en een week later liggen er drie voorstellen. Dat is een hartstikke lean manier van samenwerken.’
Welke ontwerpkeuzes maken je gelukkig?
Maarten: ‘De frisse en kleurrijke, maar toch herkenbare vormgeving. En de links die we leggen naar fysieke dingen, zoals bijvoorbeeld QR-codes in advertenties in magazines of op visitekaartjes. Scan die, en je gaat gelijk naar het platform. Zo verbinden we de fysieke en digitale wereld. We hebben ook een nieuwsbrief die de beste content van het platform naar je mailbox stuurt.’
Wat ligt er in de toekomst voor InkConnection?
Maarten: ‘Met elke blog en infographic die we maken, creëren we content die we op allerlei manieren kunnen inzetten. We kunnen bijvoorbeeld volgend jaar op Labelexpo, een grote vakbeurs, een InkConnection workshop houden. Ook zijn we betrokken bij het organiseren van een Flexo Frühstück, een casual ontbijt waar je met andere mensen uit de industrie samenkomt. Daar kunnen we eveneens onze content inzetten.’
Adrian: ‘Ons doel is om hier een referentiepunt voor de hele industrie van te maken. We hebben media nodig met een focus op artikelen van hoge kwaliteit en journalisten die zich vastbijten in de materie. Met dat in het achterhoofd is het geweldig dat GSE, Vuurwerk en ik elke week de koppen bij elkaar steken. Live zet je grote stappen.’